Umów rozmowę

Jak napisać ogłoszenie?

Ogłoszenie to treść użytkowa, która pozwala dotrzeć z komunikatem do wielu odbiorców. Przed laty ogłoszenia najczęściej zawieszano na słupach i tablicach ogłoszeń wyeksponowanych w miejscach publicznych oraz drukowano w prasie codziennej, która dobrze się sprzedawała. Obecnie ogłoszenia o wydarzeniach kulturalnych nadal często są umieszczane na tablicach zawieszonych w teatrach, domach kultury czy bibliotekach. Najczęściej jednak są one publikowane w Internecie, gdzie mają szansę bardzo szybko dotrzeć do tysięcy zainteresowanych. Jak napisać ogłoszenie? Dowiedz się, jakie elementy ogłoszenia są konieczne i poznaj ich klasycznych układ. Przeczytaj również przykładowe ogłoszenie i przygotuj na jego podstawie idealny anons kupna, sprzedaży, informujący o zaginięciu czy ważnym wydarzeniu.

Jak się pisze ogłoszenie?

Jak się pisze ogłoszenie? Najważniejsze, aby było one możliwie krótkie, zwięzłe i rzeczowe. Ważna jest czytelność i przejrzystość treści, ponieważ odbiorcy najczęściej jedynie „rzucają okiem” na treść ogłoszeń i chcą od razu wychwycić, o co chodzi osobie zamieszczającej taki anons. W ogłoszeniu musisz zawrzeć ważne informacje, które chcesz przekazać do wiadomości publicznej. Ogłoszenie nie jest skierowane w stronę konkretnego adresata, ale wielu odbiorców, którzy mogą być zainteresowani przekazywanymi informacjami.

Sprawdzonym sposobem na szybkie napisanie czytelnego i przejrzystego ogłoszenia jest zastosowanie tzw. zasady 5 palców. Na czym ona polega? Twój anons powinien odpowiadać na 5 podstawowych pytań:

  1. Kto coś ogłasza?
  2. W jakim celu ogłasza?
  3. Co jest przedmiotem ogłoszenia?
  4. Jakie są miejsca, okoliczności i data dotycząca ogłoszenia?
  5. Jak można skontaktować się z ogłaszającym?

Zachowanie struktury opartej o odpowiedzi na te pytania pozwala przygotować konkretne i rzeczowego ogłoszenie, w którym nie zabraknie żadnej ważnej informacji.

Elementy ogłoszenia

Wzorcowe ogłoszenie powinno być napisane według obowiązującej struktury. Jakie elementy ogłoszenia są konieczne, aby przyciągało ono uwagę i było w pełni zrozumiałe dla każdego odbiorcy?

W ogłoszeniu warto wyodrębnić:

  • nagłówek – najlepiej, gdy znajdzie się on na środku. Ważne, aby w jasny sposób informował, czego dotyczy Twoje ogłoszenie („Kupię”, „Sprzedam”, „Zgubiono”, „Znaleziono”, „Wynajmę”, „Oferuję” itp.),
  • datę – data publikacji często w serwisach internetowych nadawana jest automatycznie, ale warto ją dopisać, aby odbiorca rzeczywiście miał pewność, że anons jest aktualny,
  • treść – są to najważniejsze elementy ogłoszenia. W treści zawrzyj informację na temat ofertowanego przedmiotu czy stanowiska pracy, cenę, informację o nagrodzenie dla znalazcy, wymogi dotyczące zatrudnienia itp.,
  • dane kontaktowe – obecnie najczęściej podawany jest numer telefonu i adres e-mail, ale możesz podać również inne formy kontaktu (np. za pośrednictwem Social Mediów).

Zanim przystąpisz do pisania ogłoszenia, przygotuj wszystkie informacje, które chcesz w nim zawrzeć. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustalić, jak się pisze ogłoszenie, które jest w pełni zrozumiałe dla odbiorców i dostarcza im wszystkich potrzebnych danych. Długie, złożone zdania zamień na równoważniki, które są bardziej przejrzyste. Zawsze ustal cel swojego ogłoszenia i na tej podstawie selekcjonuj informacje, które rzeczywiście są interesujące dla potencjalnego czytelnika. Weź pod uwagę, które dane są istotne dla odbiorców i jakie mogą mieć oni pytania. Następnie na nie odpowiedz. Dzięki temu napiszesz skuteczne ogłoszenie, które będzie zawierać wszystkie najważniejsze elementy.

Ogłoszenie – przykład

Przykład ogłoszenia stanie się dla Ciebie dobrym punktem wyjścia do przygotowania swojego własnego anonsu. Powinien być on krótki, zwięzły i możliwie jak najbardziej konkretny, dlatego nie twórz form artystycznych. Pisz prosto i zrozumiale! Pamiętaj, że ogłoszenie zawsze musi być dopasowane do celu, który chcesz uzyskać, dlatego inny przykład weź pod uwagę wtedy, gdy chcesz napisać ofertę sprzedaży samochodu, wynajmu mieszkania czy odnalezienia w okolicy swojego bloku psa bez właściciela.

Przykładowe ogłoszenie – sprzedaż, kupno, wynajem

Chcesz zamieścić ogłoszenie dotyczące sprzedaży lub wynajmu mieszkania? A może planujesz wymianę samochodu i chcesz zebrać oferty potencjalnych sprzedawców? Pamiętaj, że tutaj bardzo ważne jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Ogłoszenie najprawdopodobniej zamieścisz w ogólnym lub tematycznym serwisie ogłoszeniowym, gdzie będzie ono sąsiadować z wieloma podobnymi. Weź pod uwagę, że kupującego lub sprzedającego najbardziej interesują cechy przedmiotu, który jest oferowany w ogłoszeniu i to właśnie je wyeksponuj. Najlepiej, gdy wypiszesz je w formie przejrzystej listy, ponieważ w ten sposób zwiększysz czytelność.

Przykład:

Wynajmę 2-pokojowe mieszkanie

(5.01.2023 r.)

Wynajmę mieszkanie dwupokojowe w Warszawie (Mokotów) o powierzchni 40 m2. Lokal mieści się na drugim piętrze nowego bloku z windą (rok oddania budynku 2018) i 2 miesiące temu został odświeżony po wyprowadzce poprzednich lokatorów.

Na mieszkanie składa się:

  • duży i jasny salon z balkonem,
  • przytulnie urządzona sypialnia,
  • łazienka,
  • w pełni wyposażona kuchnia (lodówka, mikrofalówka, kuchenka, toster, ekspres do kawy, talerze, garnki, sztućce,),
  • przedpokój z szafką na buty i pojemną szafą w zabudowie.

Cena wynajmu – 2800 zł (cena uwzględnia czynsz do spółdzielni, zaliczkę na wodę, ogrzewanie i wywóz śmieci).

Osoby zainteresowane ofertą – zapraszam do kontaktu pod numerem telefonu: 505 000 000 (w godz. 8:00 – 20:00).

Przykładowe ogłoszenie dotyczące wydarzenia

Ogłoszenie dotyczące wydarzenia powinno zawierać informację o jego terminie (data i godzina) oraz miejscu, gdzie ma się odbyć. Ważne jest także podanie przewidzianego programu i atrakcji oraz zachęcenie do wzięcia udziału. Dodatkowo powinno ono zawierać informacje o możliwości zakupu biletów (wraz z ich ceną) i ewentualnie o obowiązującym stroju.

OGŁOSZENIE

Szanowni Państwo,

2.06.2022 roku  o godz. 16:00 w hali Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Górkach Średnich odbędzie się festyn rodzinny z okazji Dnia Dziecka. W programie znalazły się:

  • występy artystyczne przedszkolaków,
  • występy artystyczne uczniów szkoły podstawowej,
  • występ szkolnego zespołu „Krasowianki”,
  • słodki poczęstunek zorganizowany przez Radę Rodziców,
  • konkursy sportowe,
  • konkurs wiedzy o regionie z nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez burmistrza gminy.

Cena biletu dla jednej osoby to 10 zł (pieniądze zostaną przekazane do budżetu szkoły i przeznaczone na wycieczkę dla uczniów). Wstęp dla dzieci do 15 lat – bezpłatny.

Bilety można nabyć osobiście w sekretariacie szkoły lub zarezerwować pod numerem telefonu: 505 000 000.

Zapraszamy serdecznie do wspólnej zabawy!

Przykładowe ogłoszenie dotyczące zgubienia przedmiotu:

OGŁOSZENIE

(15.12.2022 r.)

W dniu 15.12.2022 roku zgubiono telefon Apple (model iPhone 8). Telefon ma czerwoną obudowę i znajdował się w czarnym pokrowcu w różowe kwiatki. Jego cechą charakterystyczną jest drobne zarysowanie na górze szybki.

Uczciwego znalazcę proszę o kontakt. Numer telefonu: 505 000 000. Dla znalazcy przewidziana nagroda pieniężna za pomoc!

Ogłoszenie dotyczące zagubienia lub znalezienia przedmiotu najlepiej jest rozwiesić w okolicach miejsca, gdzie doszło do zdarzenia.

 

Czytaj także: Jak napisać reklamę?

Ogłoszenie - definicja

Ogłoszenie - etymologia

Ogłoszenie to komunikat publiczny, zazwyczaj pisemny, mający na celu przekazanie istotnych informacji szerokiemu gronu odbiorców. Słowo to pochodzi od prasłowiańskiego glagoliti, co oznacza "mówić, ogłaszać" z dodaniem przedrostka "o-", co wskazuje na szerokie rozpowszechnienie informacji.

Co to jest ogłoszenie? Definicja

Ogłoszenie pełni funkcję typowo użytkową. Może mieć ona formę oferty (kupna, sprzedaży, wynajmu, pracy, współpracy), prośby o pomoc (ogłoszenie o zaginięciu jakiegoś przedmiotu czy np. psa i prośba o pomoc w ich odnalezieniu) czy informacji o wydarzeniu (np. ogłoszenie o organizacji pikniku rodzinnego w parku miejskim, lokalnego meczu dziecięcej drużyny piłki nożnej czy rodzinnego festynu z okazji Dnia Dziecka).

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również