4 min czytania
Nazwa firmy powinna mieć intrygujący przekaz, dobre skojarzenia oraz zachęcające brzmienie. Wymyślenie odpowiedniej nazwy dla marki, wbrew pozorom, jest bardzo trudne. Potrzebne jest tutaj gruntowne badanie rynku i grupy docelowej, przeanalizowanie strategii sprzedażowej marki oraz jej misji i wizji. Kolejnym krokiem jest stworzenie oryginalnej nazwy, która jednoznacznie będzie kojarzyć się z danym przedsiębiorstwem. Jak wymyślić nazwę firmy, która na długie lata stanie się jej wizytówką? Podpowiadamy! Poznaj sprawdzone techniki, które wykorzystują prawdziwi mistrzowie namingu.
Nazwa – wizytówka firmy, która pozostanie z nią na długie lata
Otwierasz właśnie działalność, która jest spełnieniem Twoich marzeń o pracy na własny rachunek? Zależy Ci na zbudowaniu stabilnego biznesu posiadającego renomę na rynku i stałe grono klientów. Pierwszym krokiem strategii marketingowej jest przygotowanie odpowiedniej nazwy, która pomoże Ci wyróżnić się na tle bezpośredniej konkurencji. Nazwa nie może być przypadkowa, skopiowana z innego przedsiębiorstwa działającego na rynku czy śmieszna (chyba, że działasz w branży typowo rozrywkowej).
Najłatwiej jest umieścić w nazwie firmy własne imię i nazwisko. Jednak dla wielu osób takie uproszczenie bywa nudne i mało kreatywne. Chcesz wyróżnić się na tle innych przedsiębiorstw o podobnym profilu działalności? Wykorzystaj ukrytą kreatywność i wymyśl nazwę, której nie powstydzi się żaden pracownik.
Nazwa firmy – długa, krótka czy oryginalna?
W pierwszej kolejności musisz określić czy nazwa firmy będzie długa, czy krótka. Wolisz jednowyrazową czy bardziej złożoną? Chcesz ją pisać dużymi literami czy małymi (charakterystycznymi dla wszechobecnych nazw internetowych)? Warto zaznaczyć, że nazwa stworzona z jednego słowa będzie łatwiejsza do zapamiętana niż skomplikowana kombinacja wyrazów, które nie wnoszą żadnych skojarzeń.
Podczas tworzenia nazwy firmy lepiej unikać trudnych do zapamiętania słów. Wyraz ułożony z przypadkowych liter czy skrót nazwy flagowego produktu może nie być właściwie kojarzony przez konsumentów, którzy szybko zapomną taką frazę. Łatwa do wymówienia nazwa będzie o wiele lepszym pomysłem niż skomplikowane i obco brzmiące słowo.
Oryginalnym pomysłem na nazwę firmy jest użycie istniejących już określeń, ale w formie gry słów. Trafionymi przykładami są m.in.: Przylądek Dobrego Jedzenia, Kraina Lodów czy Dolina Słodyczy.
Nazwa powinna być odnośnikiem do działalności firmy. Nazywanie jej abstrakcyjnym imieniem może nie być kojarzone z prawdziwą działalnością. Przez to marka stanie się niewidoczna w wyszukiwarkach internetowych. Lepiej, gdy nazwa ma wspólny mianownik z wykonywaną działalnością. To będzie ułatwieniem dla użytkownika poszukującego konkretnych usług, lokalu stacjonarnego czy konkretnych produktów.
Jaka nazwa dla firmy jednoosobowej?
Firma jest Twoja, dlatego jej nazwa musi przede wszystkim podobać się Tobie. W takiej sytuacji umieszczenie w jej logo imienia i nazwiska lub tylko imienia bądź wyłącznie nazwiska wydaje się sprawą oczywistą. Jednak, gdy nosisz popularne nazwisko czy imię i masz świadomość, że firma o podobnej nazwie już istnieje, klienci mogą mieć problem z odnalezieniem twojej strony internetowej. W takiej sytuacji do imienia i nazwiska umieszczonego w nazwie firmy warto dodać profil działalności lub dodatkową frazę (np. Jan Kowalski – Ogrodnictwo lub Jan Kowalski „Jako” – Firma remontowo-naprawcza).
Oryginalność znaczy niepowtarzalność
Zanim postanowisz wpisać nazwę firmy w stosownym urzędzie, warto sprawdzić jej niepowtarzalność w rejestrze dostępnych nazw. Należy pamiętać, że niektóre nazwy, człony nazw czy skróty są zastrzeżone tylko i wyłącznie dla instytucji i podmiotów świadczących ściśle określone usługi. Nie możesz również nadać swojej firmie nazwy marek już zarejestrowanych (np. Puma czy New Balance, mimo że produkujesz buty sportowe). Sprawdź również, czy wybrana nazwa posiada wolną domenę. Dzięki temu swobodnie stworzysz firmową stronę internetową.
Najbardziej bezpiecznym pomysłem będzie nadanie firmie nazwy związanej z prezentowaną ofertą. Musisz jednak zadbać o to, aby nazwa nie była krępująca, niestosowna czy dwuznaczna. Planujesz rejestrację firmy i nie wiesz, jak ją nazwać? Zależy Ci na oryginalnym pomyśle, który stanie się wizytówką Twojego biznesu na długie lata? Powierz zadanie specjalistom. Agencja copywriterska Escreo zajmuje się także namingiem. Specjalnie dla Ciebie przygotujemy pakiety z propozycjami nietuzinkowych nazw idealnie dopasowanych do profilu Twojej działalności. Masz dodatkowe pytania? Zapraszamy do kontaktu!
Czytaj także: Jak wymyślić nazwę sklepu internetowego?
Czytaj także: Cele marketingowe - czym są i jakie są ich rodzaje?