7 min czytania
Na rynku działa wiele agencji marketingowych, które zajmują się różnymi sektorami działalności promocyjnej. Część z nich skupia się na pracy w digital marketingu, inne zajmują się budowaniem wizerunku marki, a część prowadzi działania reklamowe w mediach tradycyjnych. Co oznaczają określenia agencji marketingowych? Gdzie zgłosić się po pomoc w promowaniu marki?
Agencja marketingowa nie zawsze oznacza to samo. Co do zasady, wszystkie zajmują się promowaniem produktów i usług klienta. Ostatecznym celem agencji marketingowych zawsze jest także zwiększenie współczynnika konwersji klienta (np. poprawa liczby odsłon witryny internetowej) i sprzedaż. Sposób ich działania może się jednak znacznie różnić.
Spis treści
- Agencje reklamowe (Advertising Agencies)
- Agencje marketingu cyfrowego (Digital Marketing Agencies)
- Agencje public relations (Public Relations Agencies)
- Agencje social media (Social Media Agencies)
- Agencje brandingowe (Branding Agencies)
- Agencje content marketingowe (Content Marketing Agencies)
- Agencje SEO (SEO Agencies)
- Agencje eventowe (Event Marketing Agencies)
- Agencje influencer marketingu (Influencer Marketing Agencies)
- Agencje interaktywne (Interactive Agencies)
- Agencje analityczne (Analytics Agencies)
- Agencje marketingu bezpośredniego (Direct Marketing Agencies)
- Wybór agencji – na to zwróć uwagę!
Agencje reklamowe (Advertising Agencies)
To agencja, która opracowuje klasyczne kampanie reklamowe, oparte najczęściej na mediach tradycyjnych, cyfrowych i kampanii outdoor. Może pomóc w promocji treści w TV, radio, prasie, w cyfrowych nośnikach (np. na Youtube). Zajmuje się m.in. produkcją spotów reklamowych, reklamy wielkoformatowej (np. billboardów), reklam audio (emitowanych w radio), podcastów itd.
Po usługi agencji reklamowych sięgają zwykle duże marki albo przedsiębiorstwa, które adresują swoją ofertę do starszych osób, np. na lokalnym rynku.
Agencje marketingu cyfrowego (Digital Marketing Agencies)
Agencje marketingu cyfrowego (Digital Marketing Agencies) nazywane są też agencjami digitalowymi lub agencjami cyfrowymi. To nic dziwnego. Specjalizują się głównie w realizacji kampanii internetowych. Pomogą zrealizować od początki do końca działania SEO, SEM, reklamy w social mediach, Google Ads. Ułatwią też wykonywanie działań e-mail marketingu i influencer marketingu, opartego na działaniach w sieci.
Tego typu agencje zajmują się m.in. analizą danych przed, w trakcie i po realizacji kampanii. Optymalizują kampanie online i przygotowują strategie działań.
Agencje public relations (Public Relations Agencies)
PR mylony jest często z marketingiem, ale to nie jest to samo. Public relations to budowanie wzajemnych, korzystnych relacji między klientem marki i jej podmiotami. Skupia się przede wszystkim na wizerunku marki na zewnątrz, ale nowoczesny PR określa również relacje wewnątrz firmy (np. między działami i konkretnymi strukturami).
Od wdrożenia działań PR są agencje public relations (z angielskiego Public Relations Agencies). To przedsiębiorstwa, która zarządzają wizerunkiem firmy. To one kontaktują się z mediami w celu publikacji odpowiednich artykułów, zarządzają kryzysem wizerunkowym marki, budują świadomość marki wśród klientów. Zajmują się też tworzeniem i wdrażaniem długofalowej strategii PR.
Agencje social media (Social Media Agencies)
Media społecznościowe są ogromną siłą reklamową, a ze względu na ich bogate możliwości wyspecjalizowały się agencje marketingowe, które zajmują się wyłącznie działaniami w social media. Social Media Agencies zajmują się m.in. prowadzeniem profili na różnych platformach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, X, TikTok itd.), należących do firm, marek osobistych czy organizacji pozarządowych.
Do zadań agencji social media zaliczymy m.in. tworzenie wysokiej jakości contentu, angażowanie społeczności, działania zmierzające do zażegnania kryzysów wizerunkowych w SM, zarządzanie kampaniami reklamowymi w social media i interakcję z odbiorcą.
Agencje brandingowe (Branding Agencies)
Za budowanie szeroko pojętej marki odpowiada branding, który realizują tzw. agencje brandingowe, czyli Branding Agencies. To one budują historię marki, tworzą jej wizerunek i rozpoznawalność, a także rozwijają tożsamość marki wśród pożądanej grupy klientów.
Agencje brandingowe tworzą i rozwijają tożsamość marki poprzez projektowanie logo, kolorystyki i księgi znaku, stylu komunikacji, odpowiedniego sloganu i innych elementów, które będą charakteryzować daną markę w kontakcie ze światem zewnętrznym.
Agencje content marketingowe (Content Marketing Agencies)
Content marketing polega na tworzeniu treści marketingowych, które publikowane są na wewnętrznych nośnikach danej marki i na zewnętrznych nośnikach, które umożliwiają promocję marki w przestrzeni publicznej. Za content odpowiadają agencje content marketingowe (Content Marketing Agencies), które tworzą artykuły, blogi, infografiki, e-booki, czy materiały wideo.
Tego typu agencje współpracują z filmowcami, grafikami, montażystami czy copywriterami. Tworzą strategie content marketingu, a także zajmują się dystrybucją treści. Zapewniają wysoką jakość merytoryczną, promocyjną, ale też dopasowanie np. do zasad SEO.
Agencje SEO (SEO Agencies)
Agencje SEO odpowiadają za dopasowanie strony internetowej (optymalizację) do wymogów algorytmów wyszukiwarek internetowych. Ich zadaniem jest poprawa pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, aby zwiększyć liczbę klientów w określonym sektorze.
Czym zajmują się agencje SEO? Przeprowadzają m.in. audyt SEO, opracowują plan na bazie wybranych przez klienta słów kluczowych (przy okazji dokonując ich analizy), budują profil linkowy i tworzą mapę wewnętrznego i zewnętrznego linkowania, a także analizują dostępne dane w celu przygotowania raportu wynikowego.
Agencje eventowe (Event Marketing Agencies)
Eventy to forma outdoorowej promocji, którą zajmują się agencje eventowe, zwane Event Marketing Agencies. Ich zadaniem jest kompleksowa organizacja i promocja wydarzeń powiązanych stricte z marką lub takich, gdzie marka będzie promowana podprogowo. Mogą to być m.in. konferencje, targi, imprezy firmowe, sympozja, spotkania z gośćmi specjalnymi itd.
Agencja eventowa dostaje określony budżet, który musi spożytkować na promocję wydarzenia, logistykę, zaspokojenie potrzeb gości itd. Do zadań agencji eventowej może należeć też pozyskiwanie części dodatkowych funduszy na organizowane eventy (w formie pozyskiwanych partnerów).
Agencje influencer marketingu (Influencer Marketing Agencies)
Influencer marketing to szeroko pojęta promocja produktów i usług poprzez osoby o dużej rozpoznawalności ogólnej, wiedzy, rozpoznawalności w danej branży itd. Osoby te zwane są influencerami. Prowadzeniem marki w kierunku współpracy z influencerami i koordynacją działań influencer marketingu zajmuje się odpowiednia agencja.
Agencje influencer marketingu zajmują się zarządzaniem kampaniami marek pod kątem influencer marketingu i koordynują działania influencerów przy promocji marki. Do zadań agencji należy też odszukanie odpowiedniego influencera, wynegocjowanie warunków współpracy i kontrolowanie czy strona wywiązuje się ze swoich zadań.
Agencje interaktywne (Interactive Agencies)
Agencje interaktywne odpowiadają za tworzenie kampanii marketingowych, aplikacji mobilnych i gier, które mają skrócić dystans między użytkownikiem i marką. Są to przedsiębiorstwa stawiające na innowacyjne rozwiązania, bazujące na współczesnych systemach technologicznych.
Rolą agencji interaktywnej jest wprowadzenie użytkowych form marketingowych, które wprowadzą ulepszenia dla klienta. Np. aplikacja mobilna może pomóc w rezerwowaniu usług lub zakupie określonych produktów. Gra z kolei może mieć rolę edukacyjną, tłumacząc użytkownikowi formę stosowania danego towaru.
Agencje analityczne (Analytics Agencies)
Agencje analityczne odpowiadają za analizę danych marketingowych. Z ich usług korzystają zwykle większe przedsiębiorstwa, które wymagają przetworzenia większej ilości danych marketingowych.
Czym może zająć się agencja analityczna? Przeprowadzi badanie rynku, sprawdzi i przeanalizuje przyszłe trendy w branży, stworzy pełen raport z analizy danych marketingowych, a także wskaże rekomendowane narzędziamarketingowe na krótszy i dłuższy okres.
Agencje marketingu bezpośredniego (Direct Marketing Agencies)
Marketing bezpośredni ma na celu skrócić dystans między odbiorcą i nadawcą usługi lub towaru. Polega na prowadzeniu kampanii direct mailingowych, telemarketingu, wideomarketingu, wdrażaniu katalogów itd.
Za sprzedaż bezpośrednią i promocję marki w kontakcie z klientem odpowiadają agencje marketingu bezpośredniego. Te mogą np. stworzyć system telefonicznego zamówienia usług lub wysyłki newsletterów z wstawkami kontaktowymi do określonych odbiorców.
Wybór agencji – na to zwróć uwagę!
Jak wybrać agencję? Uwzględniając własne potrzeby. Sprawdź, czego potrzebujesz i jakie efekty chcesz pozyskać. Przeanalizuje też potrzeby Twoich odbiorców i to, w jaki sposób najlepiej do nich dotrzesz. Na tej bazie wybierz najlepszą dla siebie agencję marketingową, która poprowadzi Cię przez ścieżki promocji Twojej marki.
Czytaj także: Agencja copywriterska — czym się zajmuje?