Umów rozmowę

Jak tworzyć przyciągające opisy kategorii w sklepie internetowym?

Branża e-commerce nieustannie się rozwija, a także oferuje coraz większe możliwości dla przedsiębiorców. Jednak dynamiczny rozwój, doprowadził także do zwiększenia konkurencyjności. Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy, to pewnie zastanawiasz się jak wpłynąć na wskaźnik konwersji i poprawić sprzedaż? Kluczem do sukcesu okazują się opisy kategorii dla e-commerce. Wspierają działania SEO i poprawiają intuicyjność oraz nawigację strony, co jest istotne dla user experience. Sprawdź, jak napisać dobry opis kategorii w sklepie internetowym i co powinno się w nim znaleźć! Dzięki naszym wskazówkom pozostawisz konkurencję daleko w tyle!

Opis kategorii – co to?

Sklepy internetowe stale muszą rywalizować ze sobą o miano najlepszych. Dodatkowo sami konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. Przeciętny użytkownik może opuścić witrynę sklepu już po kilku sekundach, nie podejmując w niej żadnych akcji. W momencie, kiedy nie znajdzie on tego, czego szuka, szybko uda się na stronę konkurencji. Jeśli nie chcesz, by taka sytuacja miała miejsce w Twoim e-sklepie, to category description stają się elementem obowiązkowym w Twojej witrynie.

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie: opis kategorii – co to?, to rozważ to zarówno z perspektywy Twojego sklepu internetowego, ale także z perspektywy przeciętnego klienta. Mówiąc prościej, jest to tekst sprzedażowy, który ma zaprezentować odbiorcom skategoryzowaną grupę produktów i dostarczyć im konkretnych informacji o niej.

 

Dla Twoich klientów opis kategorii spełnia następujące zadanie:

  • kieruje ich na odpowiednią ścieżkę zakupową;
  • pomaga rozwiać dylematy, a także skłania do podjęcia konkretnej decyzji zakupowej;
  • odpowiada na pytania, które są przez konsumentów zadawane najczęściej;
  • poprawiają UX, czyli wrażenia użytkownika z odwiedzenia strony, głównie z powodu zwiększenia intuicyjności nawigowania w witrynie.

Jednocześnie opis kategorii efektywnie wspiera działania SEO, pozyskując ruch organiczny z wyników wyszukiwania. Dobry category description, który zostanie odpowiednio zoptymalizowany, może pozyskać ruch o znacznie szerszym znaczeniu, bardziej ogólnym, na który chce się pozycjonować znaczna część biznesów e-commerce.

 

Dodatkowo opis kategorii może:

  • zwiększyć Page Rank, czyli autorytet strony pomiędzy adresami ULR w Twojej witrynie;
  • ułatwić robotom Google zrozumienie architektury strony, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania;
  • znacznie poprawić widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce Google i zwiększyć szansę na dotarcie do targetowanej grupy docelowej;
  • wydłużyć czas interakcji użytkownika z witryną.

Jak widzisz, dobrze skonstruowany opis kategorii może pomóc Ci sukcesywnie rozwijać biznes. Jednak jego napisanie nie jest takie proste, jak może Ci się wydawać. W większości sklepów internetowych, opisy te dalej są traktowane jako drugorzędne. Nie popełniaj tego samego błędu, a szybko staniesz się mistrzem konwersji i sprzedaży!

Zasady tworzenia efektywnych opisów kategorii

Opisy kategorii w sklepie internetowym mają poprawiać widoczność i wrażenia użytkownika z kontaktu z witryną. Nagłówki i słowa kluczowe, które przeciętny internauta wpisuje w wyszukiwarkę to nie wszystko, co powinno składać się na opis kategorii. Przykład dobrego category description możesz znaleźć w wielu, topowych witrynach jak np. Zalando, aczkolwiek zauważ, że są one również poparte odpowiednio skategoryzowanymi produktami. W przypadku zbyt ogólnych kategorii cała praca copywritera może pójść na marne.

Czy wiesz, że jeśli nawigowanie i user experience nie będą stać na najwyższym poziomie, to w przeciągu 4 sekund możesz bezpowrotnie stracić klienta, który poszuka alternatywnych rozwiązań u konkurencji?

Jeśli nie chcesz do tego dopuścić, poznaj nasze wskazówki, dotyczące tworzenia efektywnych opisów kategorii, które poprawią widoczność sklepu oraz wskaźniki sprzedaży!

 

Twórz skuteczne opisy kategorii dla e-commerce!

 

Jeśli chcesz, aby opisy kategorii w sklepie internetowym wspomogły działania SEO, a także UX, to musisz przygotować je tak, by spełniały one określone kryteria. Pamiętaj, że dodatkowej treści nigdy nie jest zbyt wiele. W dzisiejszej branży e-commerce praktycznie każde słowo jest na wagę złota i może pomóc Ci w realizacji celów biznesowych.

Dla nas Twój sukces ma znaczenie. Przygotowaliśmy kilka wskazówek odnośnie tego, jak powinien wyglądać dobry opis kategorii. Przykład tego, że Ty również możesz skierować klientów na stronę swojego sklepu, jest na wyciągnięcie ręki!

Podczas tworzenia opisów kategorii pamiętaj, co właściwie mają one przekazywać odbiorcy. Postaraj się w prosty i zwięzły sposób opisać, co klient w danej kategorii może znaleźć. Zwróć uwagę, że jeśli w tym miejscu posiadasz różne produkty, musisz je uwzględnić.

Przykładowo, jeśli w swoim sklepie sprzedajesz kosmetyki pielęgnacyjne dla kobiet, to wspomnij nie tylko o kremach, ale także o tonikach, serach czy maseczkach. W ten prosty sposób klient będzie wiedział, co dokładnie może znaleźć na danej stronie, a to może przełożyć się na jego pozytywne doświadczenia.

  • Wykorzystanie aktywnego języka

Opis kategorii dla e-commerce ma przede wszystkim pomagać klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Ma utwierdzić Twoich konsumentów w przekonaniu, że jeśli kupią produkt z danej kategorii, to nie będą tego żałować. Wykorzystuj więc język aktywny i dynamiczny. Spraw, by opis zaangażował Twoich klientów i wzbudził w nich chęć posiadania. Od tego momentu, droga do sfinalizowania transakcji i zakupu produktu będzie łatwiejsza.

Zamiast pisać: "Krem na przebarwienia jest lubiany przez wiele kobiet", napisz: "Krem na przebarwienia jest uwielbiany przez nasze klientki". Nie bój się także podkreślić zalet produktu, wskazując na to, że np.: "Krem skutecznie redukuje zmiany pigmentacyjne na twarzy". Zdynamizowanie języka sprawia, że opis przyciąga uwagę i staje się perswazyjny.

  • Odpowiednia długość tekstu

Opis kategorii w Twoim sklepie internetowym powinien mieć także odpowiednią długość. Faktem jest, że zbyt długie teksty nie są doceniane przez użytkowników. Jednocześnie musisz dopasować długość opisu do kompleksowości kategorii. Pamiętaj, że najważniejsze jest przekazanie istotnych informacji, w skondensowanej formie.

Zasugeruj się długością opisów u konkurencji, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Unikaj skrajności – opis kategorii w sklepie internetowym nie powinien być ani zbyt długi, ani zbyt krótki.

  • Włączanie słów kluczowych

Opisy kategorii w sklepie internetowym są tworzone zarówno pod użytkownika jak i pod wyszukiwarki. Mają one wspierać pozycjonowanie Twojej witryny. Ważne jest, byś włączał do opisów słowa kluczowe, czyli frazy związane z danymi produktami, które są najczęściej wpisywane przez użytkowników w pasek wyszukiwarki. Dobrą praktyką jest umieszczenie ich zarówno w nagłówkach 1 i 2 rzędu, ale także i w treści.

Zachowaj umiar – keyword stuffig nie jest najlepszą metodą. Przesycenie słowami kluczowymi utrudnia odbiór tekstu zarówno czytelnikom, jak i algorytmom Google.

  • Zachowanie spójności stylu

Strona Twojego sklepu internetowego jest wizerunkiem Twojej marki. Opisy kategorii nie powinny stylem i sposobem komunikacji odbiegać od innych treści, które już w witrynie się znajdują.

Jeśli w większości treści zwracasz się do odbiorcy per Ty i preferujesz luźny styl komunikowania się z nim, to taki sam powinieneś zastosować w przypadku opisów kategorii. Jeśli jednak Twoja strona jest bardziej formalna, to opisy kategorii w sklepie internetowym również powinny takie być.

  • Uwzględnianie intencji zakupowej

Pamiętaj, że opisy kategorii w sklepie skierowane są do Twoich klientów. Mają im dostarczyć nie tylko informacji, ale także wzbudzić w nich chęć posiadania danego produktu. Skup się na intencji zakupowej, którą kieruje się przeciętny konsument. Przeanalizuj swój asortyment i zastanów się, co zachęciłoby Cię do jego zakupu.

Dla przykładu, jeśli w danej kategorii sprzedajesz akcesoria do telefonów komórkowych, to podkreśl ich unikalność i wskaż, dlaczego są lepsze od innych. Myśl w taki sposób, w jaki myślą Twoi klienci. Używaj sformułowań, które nienachalnie zachęcają do zakupu i wskazują przede wszystkim na zalety Twojego asortymentu.

  • Zrozumienie persony kupującej

Jeśli chcesz sukcesywnie podnieść sprzedaż swoich produktów, to musisz na nie spojrzeć z perspektywy konsumenckiej. Postaraj się zrozumieć swoją grupę docelową. Zastanów się, czego klient poszukuje, czego oczekuje od produktów, a także, na czym najbardziej mu zależy.

Zrozumienie persony kupującej pomoże Ci tworzyć spersonalizowane opisy kategorii w sklepie internetowym. Dzięki temu klient będzie czuł się zrozumiany i doceniony. To z kolei sprawi, że raczej nie będzie poszukiwał rozwiązań u konkurencji.

  • Wskazywanie unikalnych cech kategorii

Co przekonuje Cię do zakupu w momencie, kiedy szukasz produktów online? Z pewnością to, że są one unikalne, jakościowe, a także najlepsze z najlepszych. Takie sformułowania znajdziesz w większości, dobrze napisanych opisów kategorii. To właśnie dzięki wykorzystaniu sprytnej gry słów, możesz dotrzeć do podświadomości odbiorcy i rozbudzić w nim pragnienie posiadania produktu.

Postaraj się zaakcentować, dlaczego to Twój asortyment w konkretnej kategorii, wyróżnia się na tle innych. Zastosuj psychologiczne techniki, wskazując na jego największe zalety, by odbiorca nie miał wątpliwości, że podjęcie decyzji o zakupie nie będzie błędem.

  • Użyteczność treści

Opisy kategorii w sklepie internetowym mają być kreatywne i dostosowane do Twojego odbiorcy. Oczywistym jest fakt, że będziesz starał się w treści eksponować zalety swoich produktów. Nie skupiaj się jednak wyłącznie na nich. Opis ma dostarczyć użytkownikowi niezbędnych informacji, porad i wskazówek.

Zachowaj wysoką jakość merytoryczną. Unikaj wyszukanych metafor, pustych sformułowań, a także skomplikowanych wyrażeń. Postaw na konkretny, logiczny w odbiorze przekaz, który pozwoli Twoim klientom uzupełnić wiedzę.

  • Formatowanie treści dla SEO i dla użytkownika

Pisząc opisy kategorii, musisz uwzględnić wymagania, które stawiają przed Tobą algorytmy Google, a także Twoi klienci. Musisz dostosować opis kategorii tak, by spełniał on wymagania obu stron. Zrobisz to za pomocą odpowiedniego formatowania.

Dla przeciętnego klienta najważniejsza jest czytelność oraz przejrzystość. Staraj się stosować krótkie, zwięzłe akapity, których długość nie przekracza 4-5 linijek. Pamiętaj, że zbity i nudny tekst zniechęca do czytania. Stosuj wypunktowania, pogrubienia i inne triki edytorskie, które zwiększą jego atrakcyjność.

Z drugiej strony, musisz także pamiętać o algorytmach Google, które również będą oceniać treść w Twojej witrynie.

 

Opisy kategorii w sklepie internetowym powinny być formatowane zgodnie z zasadami SEO. Oto, co co musisz zrobić:

  1. stosuj nagłówki 1 i 2 rzędu, to znacznie ułatwi robotom w wyszukiwarce zrozumienie treści i określenie jej użyteczności;
  2. pogrubiaj słowa kluczowe, co dla algorytmów również jest istotne;
  3. stosuj podkreślenia;
  4. postaw na nagłówki z frazami z długiego ogona tzw. long tail;
  5. zachowaj odpowiednią długość treści.

 Dzięki takim praktykom, roboty nie będą miały problemu ze zrozumieniem Twojego opisu i umieszczą go wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.

  • Linkowanie wewnętrzne

Opisy kategorii w sklepie internetowym powinny zawierać linkowanie wewnętrzne. To ono wpływa na architekturę Twojej strony, a jednocześnie zachęci użytkowników do tego, by użytkownicy zapoznali się również z innym asortymentem, który im udostępniasz. Postaraj się, by linkowane wewnętrznie kategorie i produkty były powiązane tematycznie z kategorią, której opis dotyczy.

  • Zasada Above The Fold

Statystyczny użytkownik sieci, rzadko kiedy zapoznaje się z całym opisem kategorii. Zwykle skupia on swoją uwagę na wstępie oraz na pierwszym akapicie. Pozostała treść albo jest odpuszczana, albo pobieżnie skanowana.

W opisie zastosuj zasadę Above The Fold. Polega ona głównie na tym, byś umieścił wszystko to, co najważniejsze, w początkowych fragmentach opisu. Dzięki temu użytkownik znajdzie odpowiedź na swoje pytanie już w kilku, pierwszych zdaniach i nie będzie musiał scrollować całego category description.

  • Unikalność opisów kategorii

Duplicate content nie jest doceniany ani przez użytkownika, ani także przez roboty Google. Jeśli postawisz się w roli Twojego klienta i na każdej stronie będziesz czytał opis, który brzmi tak samo jak poprzednio, to dalej będziesz się czuł nim zainteresowany? Raczej jest to wątpliwe. Tak samo może poczuć się Twój czytelnik, jeśli zaserwujesz mu informacje, które już gdzieś w sieci widział.

Staraj się Tworzyć content oryginalny i unikalny. Stosuj język korzyści, a także stawiaj na merytorykę w połączeniu z kreatywnością. Docenią to także wymagające algorytmy wyszukiwarki.

  • Odpowiadanie na pytania

Zanim przystąpisz do tworzenia opisów kategorii, usiądź na chwilę i zastanów się, o co Twój klient może zapytać. Być może interesują go zastosowane w produkcie materiały? A może chce się dowiedzieć, jakimi rozmiarami danego elementu garderoby dysponujesz? Odpowiedz na pytania przeciętnego klienta, zanim jeszcze on zdąży je zadać.

Wiesz już jak opisać kategorię w sklepie internetowym. Możesz zabrać się za to samodzielnie, lub zlecić to nam! Jako doświadczona i profesjonalna agencja copywriterska przygotujemy dla Ciebie unikalne category description przełamujące schematy i wyróżniające Cię z tłumu!

SEO w opisach kategorii: jak pisać dla ludzi i dla algorytmów?

Opisy kategorii mają przede wszystkim wpływać na sprzedaż, a także na pozycję Twojego sklepu w organicznych wyszukiwaniach Google. Najlepszą praktyką wydaje się więc pisanie ich zgodnie z zasadami SEO. Jednak nie możesz zapomnieć o tym, że opisy są także skierowane do użytkownika. Mają mu dostarczyć informacji, wzbudzić chęć posiadania, a także ułatwić nawigowanie po stronie.

Wiele sklepów internetowych skupia się wyłącznie na SEO. Efektem są teksty przeoptymalizowane, które w żaden sposób nie brzmią naturalnie, a dodatkowo nie zachęcają użytkownika. Faktem jest, że nawet dla wyszukiwarek w tym momencie trudne będzie zrozumienie tekstu, a także architektury samego opisu. Stosowanie się do zasad SEO bez większej logiki, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Według badań przeprowadzonych przez #SMXINSIGHTS dobrze zoptymalizowany opis kategorii może sprawić, że ruch na Twojej stronie zwiększy się aż o 413%, a sam potencjał ruchu organicznego, może zwiększyć się nawet o 32%. W tym momencie chyba sam rozumiesz, jak duża moc drzemie w category description.

Pisząc, pamiętaj, że choć opis ma być czytelny dla wyszukiwarki, to jednak jego finalnym odbiorcą jest człowiek. Jest on dokładnie taki sam jak Ty i ceni sobie merytoryczną, naturalnie brzmiącą treść. Wobec tego, optymalizując swoje opisy, musisz uwzględnić kilka praktyk i zasad, które Ci w tym pomogą:

  • rozplanuj słowa kluczowe, które wykorzystasz w treści – kieruj się ilością wyszukiwań i najważniejsze frazy umieszczaj w czołówce tekstu, przypisz konkretne frazy do każdego akapitu i ich nie powielaj;
  • nie przesycaj tekstu słowami kluczowymi – krótki opis kategorii SEO z ogromną liczbą key words nie będzie dobrze się prezentował i nie będzie wygodny w czytaniu, postaraj się rozmieszczać frazy np. co 1500-2000 znaków;
  • korzystaj z synonimów – nie trzymaj się kurczowo jednej frazy, która nawet w odmianie nie brzmi najlepiej, zachowaj pełną naturalność i korzystaj z synonimów, które użytkownicy również wpisują w wyszukiwarkę;
  • nie nabijasz sztucznie długości tekstu – faktycznie, długi opis kategorii daje większe szanse na zamieszczenie w nim słów kluczowych, jednak nie zawsze lepiej wypozycjonuje witrynę i nie zawsze zachęci użytkownika do czytania;
  • stosuj wyróżniki, które urozmaicą tekst dla użytkownika i algorytmów – nagłówki, wypunktowania, pogrubienia i podkreślenia powinny znaleźć się w opisie kategorii, gdyż wpływają na odbiór tekstu przez obie strony.

Wiesz już, co powinno być w opisie kategorii i jak go sformatować, by był przyjazny zarówno dla użytkownika jak i zgodny z zasadami SEO. Jednak nie zapominaj o jeszcze jednej kwestii, którą jest odpowiedni język oraz informacyjność.

Wiele sklepów internetowych, przy tworzeniu category description, popełnia te same błędy. Skupia się zbytnio na SEO, nie wyczerpując tematu i nie dostarczając użytkownikowi merytorycznej wiedzy. Zwykle są one naszpikowane słowami kluczowymi, bez autentycznego wprowadzenia do tematu. Postaraj się znaleźć złoty środek pomiędzy jednym a drugim. To sprawdzona recepta na sukces.

Przykłady skutecznych opisów kategorii

Sieć pełna jest sklepów internetowych, które nieustannie ze sobą konkurują. To, co pozwala im znacznie wybić się na tle konkurencji, to właśnie opisy kategorii. Jednak nie wszystkie z nich mogą służyć za wzorce i przykłady tych, które są dobrze wykonane. Zbyt mocne nasycenie frazami kluczowymi, brak odpowiedzi na pytania użytkowników, a także inne błędy, które często się pojawiają, mogą przekreślić szansę na to, że strona zostanie dobrze wypozycjonowana.

Jeśli dalej masz wątpliwości jak stworzyć dobry opis kategorii, przykład wydaje się być wyższą koniecznością. Wytypowaliśmy dwa, dobrze napisane category description, które mogą posłużyć Ci za wzór. Sprawdź je!

 

Opis kabin prysznicowych w sklepie Castorama

W tym przypadku masz do czynienia z opisem obszernym, aczkolwiek jest on dopasowany do stopnia rozbudowania danej kategorii produktów. Faktem jest, że mógłby być on nieco krótszy, by nie zniechęcać użytkownika już na wstępie. Zwróć jednak uwagę na samą strukturę treści:

  • jasny i klarowny podział nagłówków, które nawiązują do ważnych fraz kluczowych;
  • rozbijanie akapitów na krótsze fragmenty, by zoptymalizować odbiór treści, brakuje jedynie wypunktowań, które mogłyby jeszcze bardziej urozmaicić content;
  • słowa kluczowe w treści zostały pogrubione;
  • w treści umieszczone jest linkowanie wewnętrzne do podobnych produktów i kategorii.

Co więcej, ten opis kategorii jest dobrze rozplanowany pod względem merytorycznym. Rozpoczyna się wstępem, który wprowadza użytkownika w temat produktów, jakie znajdzie w kategorii, a następnie zawiera pomocne wskazówki i odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Tak skonstruowany category description jest użyteczny pod względem merytorycznym dla odbiorcy, ale jest także napisany zgodnie z podstawowymi zasadami SEO.

 

Opis kategorii buty damskie na stronie Zalando

Kolejny przykład dobrze wykonanego opisu kategorii znajdziesz w popularnym sklepie internetowym Zalando. Zwróć uwagę, że w kategorii "buty damskie" zawartych jest wiele, różnych produktów, jednak opis jest skondensowany i dostarcza najważniejszych informacji.

Jak widzisz, opis nie jest długi i składa się jedynie z dwóch nagłówków. Jest więc przeciwieństwem opisu przedstawionego powyżej. Fakt, że tekst mógł zostać podzielony na więcej akapitów, co z pewnością ułatwiłoby odbiór czytelnikowi. Jednak zastosowane są pogrubienia i linkowanie wewnętrzne.

Już w pierwszym akapicie, dowiesz się wszystkiego o produktach w tej kategorii. Są przedstawione różne modele obuwia damskiego, wraz z podziałem na wiek, a także przedstawione są możliwości ich wykorzystania. W drugim akapicie zaś zawarte są wskazówki i porady, odnośnie łączenia obuwia z innymi elementami garderoby. Opis jest więc użyteczny dla czytelnika, a także zoptymalizowany pod kątem SEO.

Zwróć uwagę na to, że w obu, przykładowych opisach kategorii został zastosowany język korzyści, a także zwroty call-to-action. To z kolei skutecznie oddziałuje na intencje zakupowe i wzbudza w czytelnikach chęć posiadania danego produktu.

 

UX i opisy kategorii: tworzenie doświadczenia zakupowego

Strona Twojego sklepu internetowego musi być maksymalnie intuicyjna. Statystyczny klient, poszukując produktów, ceni sobie przede wszystkim szybkość i wygodę. Jeśli w kilka sekund nie będzie mógł przebić się przez kolejne podstrony lub nie będzie wiedział, gdzie szukać danej rzeczy, to prawdopodobnie zdecyduje się na skorzystanie z oferty konkurencji.

W tym wypadku kluczową rolę odegrają opisy kategorii UX. Skrót ten odnosi się do user experience, czyli doświadczenia użytkownika z konkretną podstroną. W wykreowaniu pozytywnego doświadczenia możesz wspierać się poprawnie stworzonymi opisami kategorii.

Zawarcie w nich precyzyjnych komunikatów, jasnych informacji przełoży się na odbiór tekstu i dostarczenie użytkownikowi niezbędnych informacji. W tym momencie Twoja marka zostanie doceniona, gdyż dostarczyła kupującemu dokładnie tego, czego on poszukiwał. Automatycznie buduje to pozytywny wizerunek, a także przekłada się na wzrost zaufania.

Opisy kategorii UX to także treść, która ułatwia użytkownikom zrozumienie architektury Twojej strony i wpływa na intuicyjną nawigację. Linkowanie wewnętrzne do innych, powiązanych tematycznie produktów lub kategorii jest tu kluczem do sukcesu. Nie zapomnij, że w ten sposób również poprawisz doświadczenie użytkownika, co wpłynie korzystnie na Twój wizerunek.

Jeśli chcesz mieć pewność, że opisy kategorii UX zostaną odpowiednio przygotowane, to umów się z nami na rozmowę. Nasi kreatywni i pełni pasji copywriterzy wykreują treść, dzięki której przełamiesz konwencję i przyciągniesz do siebie nowych klientów.

Mobilność opisów kategorii: optymalizacja pod urządzenia mobilne

Czasy, w których jedyną możliwością skorzystania z sieci był komputer, bezpowrotnie już minęły. Obecnie coraz więcej użytkowników aktywnie korzysta z urządzeń mobilnych. Smartfony oczywiście nie zawsze zastępują laptopy i notebooki, aczkolwiek są one wykorzystywane znacznie częściej.

Wynika to z faktu, że urządzenia mobilne są po prostu wygodniejsze. Nielimitowany dostęp do sieci, a także niewielkie gabaryty pozwalają skorzystać z nich wszędzie – w pociągu, autobusie, a nawet w drodze do pracy. Podczas tworzenia opisów kategorii musisz uwzględnić różne potrzeby swoich klientów, nawet tych, którzy preferują swój smartfon zamiast komputera.

Wiele e-sklepów popełnia ten sam błąd i nie dba o to, by opisy kategorii były responsywne. Co to oznacza w praktyce? Otóż musisz stworzyć opisy kategorii UX, czyli takie, które po otwarciu na urządzeniu mobilnym, będą wyświetlać się w dokładnie taki sam sposób, jak przy otwarciu ich na komputerze.

RDW, czyli Responsive Web Design powinien Cię zainteresować. Jest to szablon, który automatycznie odczytuje typ strony, a także rozmiar urządzenia przeciętnego użytkownika smartfona, a następnie dopasowuje układ contentu do wielkości wyświetlacza. W tym momencie zaznacza się wartość opisów tworzonych zgodnie z UX, czyli user experience.

Responsywne opisy to wygoda dla Twojego klienta, który nie musi już manewrować wyświetlaczem, przybliżać lub oddalać tekst. Tuż po otwarciu strony zobaczy on content dopasowany do swojego urządzenia mobilnego. W tym momencie jego doświadczenie z Twoją marką będzie pozytywne i istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient do Ciebie powróci. To jest właśnie Twój przepis na sukces w branży!

Analiza skuteczności odpisów kategorii dla e-commerce

Czy wiesz, co w dużej mierze wpływa na sukces Twojego sklepu internetowego? Okazuje się, że oprócz efektywnych opisów kategorii jest to także umiejętność analizowania danych i wykorzystania wniosków. Każda strategia, czy decyzja, którą podejmiesz w branży e-commerce, będzie niosła za sobą skutki. Nie zawsze będą one pozytywne, ale pamiętaj, że uczysz się na błędach.

Analityka internetowa w e-commerce pokaże Ci, co zrobiłeś dobrze, a także co musisz zmienić, by jeszcze lepiej optymalizować swoje opisy kategorii i dopasowywać je do potrzeb konkretnych użytkowników. Dzięki temu, że możesz mierzyć efektywność opisów, dowiesz się, w jaki sposób oddziałują one na decyzje zakupowe podejmowane przez Twoich klientów.

Jeśli chcesz efektywnie wykorzystywać i pozyskiwać dane, to musisz wyposażyć się w podstawowe narzędzia analityczne, które pozwolą Ci badać zachowanie użytkowników na Twojej stronie.

 

Najpopularniejszym z nich jest obecnie Google Analytics. Dzięki niemu uda Ci się:

  • zebrać najważniejsze informacje odnośnie tego jak użytkownicy trafili na Twoją stronę, a także poznać ich dokładny profil;
  • wykreować raporty odnośnie średniej ilości sesji, współczynników odrzuceń, czy nawet kwoty, na jaką najczęściej dokonywane były transakcje.

 

Jednocześnie GA pozwoli Ci w skuteczny sposób analizować i mierzyć stopień efektywności przygotowanych przez Ciebie opisów kategorii. Kluczowe metryki obejmują:

  • wskaźnik zaangażowania – jest to czas, jaki użytkownicy spędzili na stronie podczas jednej sesji, a także jaki był współczynnik odrzuceń, jeśli wskaźnik odrzuceń będzie niski, a czas spędzony na stronie większy, wówczas Twoje opisy kategorii są angażujące;
  • źródła ruchu na stronie – dzięki tej metryce dowiesz się, z jakich kanałów najczęściej generowany jest ruch w witrynie i dowiesz się, skąd pochodzą Twoi użytkownicy;
  • współczynnik konwersji w e-commerce – to jedna z ważniejszych metryk, czyli iloraz liczby zamówień i ilości sesji, dzięki któremu możesz monitorować ilość transakcji, a także inne cele, które zostały osiągnięte z poziomu opisu kategorii.
  • ścieżki użytkowników – dzięki temu wskaźnikowi, zrozumiesz, jak poruszają się użytkownicy po Twojej stronie i jak opis kategorii wpływa na nawigację w witrynie.

Dzięki analityce e-commerce znacznie lepiej poznasz swoją personę kupującą, a także sprawdzisz, czy Twoje opisy kategorii są dobrze zoptymalizowane. Analiza e-commerce pozwoli Ci także podjąć działania, które pomogą Ci poprawić kluczowe metryki, jeśli nie spełniają one Twoich oczekiwań.

 

Integracja opisów kategorii z marketingiem treści

Content marketing dla branży e-commerce ma szczególne znaczenie. Rozpowszechnianie odpowiednich treści, które mają wypozycjonować witrynę, a także dostarczyć użytkownikom niezbędnych informacji, może przełożyć się na jeszcze skuteczniejsze generowanie ruchu, a także wpłynąć na decyzje zakupowe Twoich klientów.

Jednocześnie musisz pamiętać, że marketing treści musi być ze sobą zintegrowany. Oznacza to, że podczas tworzenia contentu konieczne jest zwrócenie uwagi na jego spójność nie tylko pod względem stylistycznym, ale także tematycznym i merytorycznym.

Z pewnością w witrynie Twojego sklepu internetowego znajduje się zakładka "blog", a także aktywnie prowadzisz brandowy profil w mediach społecznościowych. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób może zintegrować marketing treści w e-commerce, skorzystaj z naszych wskazówek i podpowiedzi, a wspólnie z nami przełamiesz konwencję i wykreujesz się na prawdziwego bohatera sprzedaży!

Blog sklepowy

Prowadzenie bloga sklepowego nie jest proste. Jest to kluczowy aspekt content marketingu, który wpływa na postrzeganie Twojej marki przez klientów. Jak możesz zintegrować go z opisami kategorii, które znajdują się na Twojej stronie? Otóż wykorzystaj je jako inspirację, a także jako efektywne miejsce do linkowania wewnętrznego.

Dla przykładu, jeśli opisywana kategoria dotyczy kremów nawilżających do twarzy, możesz stworzyć serię poradników blogowych o efektywnej pielęgnacji cery, gdzie jej nawilżenie jest jednym z najważniejszych aspektów. Wykorzystuj w treści poszczególne produkty, a także nawiązuj do stworzonej kategorii.

Linkowanie wewnętrzne pomoże użytkownikom nawigować między blogiem a asortymentem sklepu, dzięki czemu zwiększa się szansa na to, że dodadzą oni produkt do wirtualnego koszyka.

Newsletter

Newsletter to również jeden z kluczowych elementów marketingu treści. Wysyłanie go do klientów pomaga im zapoznać się z nowymi produktami, rabatami i zniżkami, jakie aktualnie oferujesz. Wysyłając newsletter, możesz wskazywać i linkować w nim do swoich kategorii produktowych.

Przykładowo, jeśli wysyłany mail nawiązuje do zimowych trendów obuwniczych, podlinkuj kategorie do obuwia z Twojego sklepu, które pasują na tę porę roku. Prosty i skuteczny sposób na poprawę konwersji w witrynie, a także na wzbudzenie w klientach chęci posiadania Twoich produktów.

Media społecznościowe

Social media w content marketingu to prawdziwa "kopalnia" klientów, którzy realnie zainteresowani są Twoimi produktami. Facebook. Instagram, czy X (dawniej Twitter) to obecnie kanały, którymi najprościej dotrzesz do użytkowników. Zadbaj więc o to, by opisy kategorii były zintegrowane z tym, co udostępniasz.

Posty w mediach społecznościowych dla e-commerce służą głównie celom promocyjnym. Zwykle są to krótkie, zwięzłe komunikaty, które pisane są językiem korzyści i zawierają zwroty typu call-to-action. Jest to także idealne miejsce do tego, by reklamować kategorie produktów.

Staraj się podkreślić ich unikalność, wysoką jakość oraz innowacyjność. Wpłyń technikami psychologicznymi na wzbudzenie w odbiorcy chęci posiadania. Nie zapomnij zostawić odnośnika do konkretnej kategorii produktów, np. dodając odpowiedni znacznik na udostępnionej grafice.

Dzięki korelacji opisów kategorii z mediami społecznościowymi doprowadzisz do zwiększenia wartościowego ruchu na Twojej stronie, a co za tym idzie, osiągniesz wyższy współczynnik konwersji.

Kampania reklamowe

Prowadzenie kampanii reklamowych w sieci wyszukiwania, to również podstawowy sposób na promocję własnego biznesu. Google Ads czy Facebook Ads także dają Ci szansę na to, byś promował konkretną kategorię produktów.

Twórz reklamy, które są spersonalizowane i celuj nimi w konkretną grupę docelową Twoich klientów. Wykorzystaj opisy kategorii po to, by podkreślić w działaniach promocyjnych to, że rozumiesz swoją personę kupującą i chcesz odpowiedzieć na jej potrzeby.

Integracja opisów kategorii z content marketingiem prowadzonym za pośrednictwem innych kanałów społecznościowych, zbuduje spójny wizerunek marki oraz sprawi, że styl komunikacyjny będzie jednolity. Nie zapomnij także o tym, że aktywne promowanie konkretnych kategorii znacznie poprawia ich widoczność w sieci.

Podsumowanie i najlepsze praktyki

Opisy kategorii dla e-commerce nie powinny być traktowane pobieżnie. Jak mogłeś się sam przekonać, mają one ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony, a także na kreowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika, który będzie Twoją witrynę odwiedzał.

Tworząc opisy kategorii produktowych, nie zapominaj o zasadach SEO, czyli dopasowaniu nagłówków, słów kluczowych i długości treści. Aktywnie wprowadzaj także linkowanie wewnętrzne, by poprawić nawigację i uczynić ją intuicyjną. Mimo wszystko finalnym odbiorcą Twojego contentu jest człowiek. Pisz tak, by dostarczyć użytkownikom informacji, porad i wskazówek, stawiając na merytorykę. Znajdź złoty środek pomiędzy pisaniem pod roboty Google i pod Twoich klientów.

Pamiętaj o UX, czyli o user experience. Stosuj w swoich tekstach wyróżniki, pogrubienia i rozbijaj akapity. Ani przeciętny klient, ani algorytmy Google nie przepadają za ścianą zbitego tekstu. Dostosuj także opisy kategorii pod użytkowników, którzy korzystają głównie z urządzeń mobilnych. Popraw ich responsywność, co przełoży się na większą ilość odwiedzin i produktów dodanych do koszyka.

Korzystaj z narzędzi jak Google Analytics, by kreować raporty i zdobywać dane odnośnie efektywności przygotowanych opisów kategorii. Pamiętaj o kluczowych metrykach jak np. wskaźnik konwersji, czy zaangażowania użytkowników. Dzięki temu dowiesz się, czy treści spełniają swoją rolę. Jeśli nie, będziesz mógł popracować nad ich poprawą.

Na samym końcu pamiętaj także o tym, by integrować opisy kategorii z content marketingiem. Promuj je efektywnie za pośrednictwem innych kanałów komunikacji z klientem. Zwiększaj konwersję oraz widoczność, co przełoży się na efektywną sprzedaż.

Jeśli chcesz, by opisy kategorii przygotowane były w kompleksowy sposób i dopasowane do potrzeby Twoich klientów, to skontaktuj się z nami! Zajmiemy się Twoim sklepem internetowym w taki sposób, by nie zniknął on na tle konkurencji. Przełam z nami wszelkie schematy, ucieknij od konwencji i postaw na oryginalność. Twój sukces, jest dla nas najważniejszy!

 

 

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również