13 min czytania
Pisanie wartościowych tekstów na strony internetowe jest obecnie podstawą skutecznego marketingu i promocji. Taki content jest nie tylko przyjazny dla klienta i sprzedaje produkt, ale także jest doceniany przez wyszukiwarki internetowe. SEO Copywriting pomoże wygenerować ruch na stronie, ale jednocześnie zaspokoi potrzebę informacyjną każdego, kto na tę witrynę odwiedzi.
SEO copywriting – co to?
Marketing internetowy to dynamicznie zmieniające się wymagania i wytyczne dla witryn internetowych. Wymagają one stałej pracy i optymalizacji, by były widoczne, generowały ruch, a także zajmowały wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
W tym momencie da się zauważyć istotę pisania tekstów zarówno pod działania SEO, ale także pod potrzeby wszystkich użytkowników. Pojawia się jednak pytanie: SEO copywriting – co to? Pojęcie to (zaczerpnięte z języka angielskiego) odnosi się głównie do pisania tekstów na strony w taki sposób, by umożliwić ich późniejsze pozycjonowanie.
Teoretycznie, copywriter SEO musi mieć nie tylko lekkie pióro, ale także posiadać umiejętność pisania zgodnie z wymogami wyszukiwarki Google. Nie można zapomnieć o wartości merytorycznej contentu, który w dalszym ciągu powinien być interesujący i angażujący dla grupy docelowej odbiorców.
Odpowiednie przygotowanie treści na blogi, landing page’s, a także angażujące opisy produktów jest istotne z punktu widzenia pozycji osiąganej przez witrynę w wyszukiwarce Google. W tym zakresie SEO copywriting jest jedną z najważniejszych gałęzi content marketingu. Optymalny dobór słów kluczowych oraz zastosowanie nagłówków typu long tail może:
- zwiększyć ruch organiczny w witrynie, co z kolei przełoży się na lepszą sprzedaż;
- wykreować i dostarczyć odbiorcom contentu, który ich zaangażuje i dostarczy poszukiwanych informacji;
- zbudować pozytywny wizerunek danej marki i wzbudzić zaufanie wśród potencjalnych klientów;
- przyczynić się do skutecznej promocji marki oraz oferowanych przez nią produktów lub usług.
SEO copywriting jest więc jedną ze składowych sukcesu każdej witryny.
SEO copywriting a zwykły copywriting – czym się różnią?
Świat copywritingu nieustannie się rozwija i adaptuje do potrzeb współczesnych użytkowników oraz wyszukiwarek. Wiele osób poszukiwać odpowiedzi na pytanie: SEO copywriting – na czym polega?, błędnie utożsamiając go z klasycznym copywritingiem. Okazuje się, że obie formy tworzenia treści znacznie się od siebie różnią.
Faktem jest, że zarówno copywriter jak i SEO copywriter musi perfekcyjnie znać zasady poprawnej pisowni: gramatyki, interpunkcji oraz ortografii. Jednak cel, struktura, a także sam odbiorca, do którego skierowany jest content, znacznie się od siebie różnią.
Copywriting to sztuka tworzenia treści perswazyjnych. Mają one przekonać odbiorcę i wzbudzić w nim chęć posiadania danego przedmiotu lub skorzystania z danej usługi. Copywriterzy budują najczęściej teksty reklamowe, slogany czy teksty typowo sprzedażowe. Mają one przede wszystkim trafić do ściśle określonej grupy odbiorców i przyciągnąć ich do danej marki.
Copywriting nie kładzie nacisku na stosowanie nagłówków long tail czy wykorzystaniu optymalnej ilości słów kluczowych. Struktura tekstu ma być przede wszystkim czytelna i ułatwić wychwycenie najważniejszych, perswazyjnych komunikatów.
SEO copywriting to przede wszystkim sztuka przekonania robotów wyszukiwarki. Są to treści tworzone na potrzeby pozycjonowania danej witryny. Nie negują one merytorycznej poprawności, aczkolwiek ich głównym celem jest wygenerowanie ruchu na stronie.
Copywriterzy SEO mają przyciągać odbiorców, ale mają jeszcze skuteczniej oddziaływać słowem pisanym na algorytmy działające w wyszukiwarce Google. Skupiają się oni na doborze odpowiednich słów kluczowych, a także tworzą treści zgodne ze strukturą SEO.
Jak tworzyć treści zoptymalizowane według zasad SEO copywritingu?
Pisanie zgodnie z zasadami SEO copywritingu jest dość wymagające. Istnieje wiele aspektów, które SEO copywriter musi uwzględnić, mając na uwadze zachowanie merytorycznej poprawności. Wszystko jednak zaczyna się od analizy konkurencji, a następnie wytypowaniu optymalnych słów kluczowych.
Bez właściwie dobranych key words nie można mówić o tekście, który będzie wartościowy dla wyszukiwarki. Doświadczeni SEO copywriterzy posługują się odpowiednimi narzędziami, które nie tylko pozwalają im analizować konkurencję, ale także rozplanować słowa kluczowe. Do najpopularniejszych z nich można zaliczyć:
- KWFinder;
- Ahrefs;
- Google Ads Keyword Planner;
- Google Search Console;
- Answer the Public.
Po wyselekcjonowaniu słów kluczowych pojawia się także konieczność ich odpowiedniego rozmieszczenia w treści. Przede wszystkim, trzeba zadbać o tzw. key word denisity, czyli nasycenie. Powinno być ono proporcjonalne do długości tekstu, a same słowa kluczowe powinny być umieszczone w kluczowych fragmentach contentu, które pod uwagę bierze wyszukiwarka Google.
Najczęściej frazy kluczowe wplata się w:
- tytule tekstu;
- nagłówkach rzędu drugiego (H2);
- istotnych miejscach w treści;
- meta title oraz meta description.
Jeśli w tekście zamieszczone są grafiki, to dobrą praktyką jest umieszczenie słów kluczowych w atrybutach alt.
W SEO copywritingu niezwykle istotne jest także zachowanie unikalności treści. Przede wszystkim duplicate content nie jest już atrakcyjny dla odbiorcy, a dodatkowo, może on zostać źle zaindeksowany przez wyszukiwarki. Analogicznie, nie przyniesie on żadnych efektów jeśli chodzi o generowanie ruchu czy samą widoczność strony.
Podstawowe zasady SEO copywritingu
Zasady SEO copywritingu nie są tak skomplikowane, jak może się to wydawać. Pierwszą i najważniejszą wydaje się być umiejętne i optymalne dobieranie słów kluczowych. SEO copywriter musi wiedzieć, czego szukają internauci z danej grupy docelowej. To z kolei odnosi się do fraz, które najczęściej wpisywane są w wyszukiwarkę Google.
Kolejną kwestią, jest sama tematyka strony, z którą key words powinny korespondować. W ten sposób będzie można uniknąć efektu "sztucznego upychania" fraz, które teoretycznie mogą zaważyć na merytorycznej wartości contentu.
Słowa kluczowe powinny być także dobierane na podstawie analizy odwiedzin danej witryny o podobnej tematyce. W tym wypadku warto posłużyć się wcześniej wspomnianymi narzędziami, które pomogą dobrać optymalne frazy.
Warto również pamiętać o tzw. słowach duchach, które, choć są łatwe w pozycjonowaniu, to jednak nie przekładają się na wyższy współczynnik odwiedzin witryny. Key words powinny być maksymalnie wartościowe i powiązane tematycznie z daną stroną internetową.
Chcąc wskazać na kolejne, najważniejsze zasady SEO copywritingu, warto podkreślić znaczenie jakości treści oraz umiejętnego dopasowania jej do grupy docelowej. Tekst SEO jest przyjazny nie tylko dla wyszukiwarki, ale także dla użytkownika, więc zachowanie merytorycznej wartości jest sprawą kluczową.
Z drugiej zaś strony, samo Google mocno stawia na content jakościowy, odpowiadający potrzebie informacyjnej użytkownika wyszukiwarki. W tym wypadku zaznacza się symbioza SEO i tradycyjnego copywritingu, która pomoże osiągnąć zamierzone efekty.
Jedną z ważniejszych zasad SEO copywritingu jest także internal linking, czyli linkowanie wewnętrzne. Jest to hiperłącze umieszczane w kodzie źródłowym HTML. Wewnętrzna sieć linków spełnia rolę swoistej nawigacji, która prowadzi użytkownika na konkretne podstrony.
Linkowanie wewnętrzne jest nie tylko wyjątkowym udogodnieniem dla osób odwiedzających witrynę, ale także dla samych robotów indeksujących w wyszukiwarce Google. Dzięki linkom struktura serwisu staje się czytelniejsza. Co więcej, dzięki temu, że potencjalny klient odwiedzi kilka miejsc w witrynie, zmniejsza się współczynnik odrzuceń, zaś zwiększa się szansa na konwersję. To z kolei daje witrynie możliwość wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Kluczowe elementy dobrej treści SEO
Dobra treść SEO to treść, która faktycznie pozwala zauważyć rezultaty. Nie chodzi tu jedynie o wyższą pozycję w wyszukiwarce, ale także o zwiększenie konwersji. W tym wypadku, by napisać dobry tekst SEO, warto powrócić na chwilę do sposobu rozmieszczania słów kluczowych w tekście.
Warto kierować się zasadą, że co za dużo, to niezdrowo. Faktem jest, że teksty mają wpisać się w algorytm Google, aczkolwiek nie mogą zniechęcać samych użytkowników. Ostatnie analizy pokazują nawet, że zbyt "nachalne" rozmieszczanie key words w treści sprawia, że Gogle rozpoznaje je jako mało wartościowe, co skutkuje umieszczeniem ich na niższej pozycji. Prawdą jest, że w dobrym tekście SEO słowa kluczowe użyte są około 2-3 razy każde.
Istotna jest także sama forma słów kluczowych. SEO copywriterzy często mają problem z dopasowaniem treści do frazy, która występuje w nieodmienionej formie. Wpleciona w zdanie będzie wyglądać nienaturalnie, a także zmieni odbiór merytoryczny tekstów.
Exact match, czyli słowa kluczowe w dokładnej formie, powinny znaleźć się głównie w tytule tekstu, o ile nie ma możliwości rozmieszczenia ich w dalszej treści. Choć fraza może "prosić się" o odmianę, to jednak w tytule warto trzymać się sztywnego schematu – algorytmy Google właśnie tak lubią.
Wspomniane wcześniej zostało, że słowa-klucze powinny znaleźć się także w nagłówkach – najlepiej rzędu drugiego. Należy to jednak robić z rozsądkiem tak, by stale nie powtarzać tej samej sekwencji fraz. Nie tylko może to spowodować lekkie zdezorientowanie wśród czytelników, ale także i wśród algorytmów Google. Warto rozdzielać i przypisywać frazy kluczowe do nagłówków, których treść im odpowiada.
W przypadku rozmieszczania słów kluczowych w akapitach i całym contencie warto umiejętnie nimi dysponować tak, by nie przesycić całego tekstu. Nie można pominąć również synonimów, szczególnie w przypadku fraz trudnych do lokowania. Synonimy, choć z mniejszą częstotliwością, również wpisywane są w wyszukiwarkę.
Rozmieszczanie słów kluczowych w tekście powinno być skorelowane z jego długością. Dla przykładu, pisząc teksty SEO na 3 tysiące znaków, lokacja 15 słów kluczowych nie będzie miała większego sensu. Warto także zwrócić uwagę, ile razy fraza została wykorzystana w tekstach konkurencji. Przyda się tu, chociażby narzędzie SurferSEO lub Contadu.
Kolejno, podczas pisania treści SEO, warto uwzględnić jej strukturę, która powinna być dopasowana do potrzeb wyszukiwarki, a także ułatwić czytelnikowi rozeznanie w tekście.
Struktura SEO to przede wszystkim umiejętne rozdysponowanie treści i wykorzystanie nagłówków (H2, H3 oraz H4), a także punktory. Planując tekst, należy uwzględnić zagadnięcia warte rozwinięcia i na ich podstawie dopasować plan nagłówków.
Zgodnie z zasadami, lead oraz podsumowanie również powinny znaleźć się w tekście. Dobrą praktyką jest to, by nie przekraczały one 300-500 znaków. W każdym z nagłówków należy również zadbać o wyróżnienia najważniejszych fragmentów, by ułatwić skanowanie tekstu.
Obowiązkowe są również zdjęcia oraz inne grafiki, które są wyjątkowo doceniane przez wyszukiwarkę Google, a także przez samych użytkowników.
Istotnym aspektem dobrej treści SEO są także meta opisy. Odgrywają one ogromną rolę w momencie, kiedy użytkownik przegląda listę wyników na daną frazę, jaką zaproponowała mu wyszukiwarka. Są one w stanie zachęcić użytkownika do kliknięcia i odwiedzenia strony głównej. To z kolei generuje znacznie wyższy CTR, wpływający na o wiele lepsze pozycjonowanie w rankingach Google.
Ile kosztuje SEO copywriting?
Cennik SEO copywritingu zmienia się dość dynamicznie, adaptując się do aktualnych wahań rynkowych oraz branżowych. Faktem jest, że cena za tysiąc znaków może zacząć się od kilku, a skończyć na kilkunastu złotych. Jednak rozbieżności w cenie mogą być znacznie większe.
Dobry i doświadczony SEO copywriter ceni nie tylko swoją pracę, ale także czas i zaangażowanie, jakie musi poświęcić na analizę konkurencji, dobór słów kluczowych, a także samo sporządzenie jakościowego i angażującego contentu.
Dodatkowo, na wycenę pracy SEO copywritera może mieć wpływ:
- branża, w jakiej operuje dana witryna – warunkuje ona czas, jaki SEO copywriter musi poświęcić na wykonanie researchu i zgromadzenie informacji;
- długość tekstu – teoretycznie najtańsze są precle, aczkolwiek spotykane są one dość rzadko, najdroższe zaś artykuły eksperckie.
- język, w jakim ma być tworzona treść – artykuły w języku angielskim, a także każdym innym, będą znacznie droższe od tych, które pisane są po polsku;
- narzędzia wykorzystane przez SEO copywritera – im bardziej są one profesjonalne, tym wyżej copywriter wyceni swoją pracę.
Średnia cena za 1000 znaków w odniesieniu do np. artykułów eksperckich wynosi od 25 do nawet 80 złotych brutto. W przypadku artykułów blogowych jest to od 10 do 60 złotych, zaś za teksty zapleczowe cena ta zamyka się w przedziale od 8 do 25 złotych, również brutto.
Warto jednak zaznaczyć, że w najbliższej przyszłości oczekiwany jest wzrost stawek SEO copywriterów. Ma to związek głównie z aktualną sytuacją rynkowo-ekonomiczną.
Podsumowanie
SEO copywriting to proces, w którym powstają teksty przyjazne nie tylko dla użytkowników, ale także dla wyszukiwarek. Mają one pomagać w pozycjonowaniu witryny i generować wysoki współczynnik odwiedzin.
Do stworzenia dobrej jakości tekstu SEO, konieczna jest analiza i dobór słów kluczowych, ich odpowiednie rozmieszczenie, a także zachowanie poprawnej struktury całego tekstu. Nie można zapomnieć również o rozmieszczeniu meta opisów, które wpływają na CTR i doprowadzają do umieszczenia witryny na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
SEO copywriter musi jednocześnie zadbać o pełną poprawność stylistyczną i merytoryczną tekstu. Należy pamiętać, że nie jest on przygotowywany jedynie na potrzeby algorytmów Google, ale również ma dopasować się i zainteresować konkretną grupę docelową.
Jakie są Wasze doświadczenia z SEO copywritingiem? Piszecie takie teksty, a może ich potrzebujecie? Podzielcie się w komentarzach Waszymi przemyśleniami odnośnie tego aspektu sztuki pisanej!
Czytaj także: Content Creator - kto to jest i jakie obowiązki pełni?
Czytaj także: Rodzaje marketingu
Czytaj także: Tekst SEO - co to jest i jak go pisać?