Umów rozmowę

Na czym polega naming?

Założenie firmy wymaga dopełnienia licznych formalności. Obecnie wizyty w urzędzie i oczekiwanie w kolejkach do wielu okienek przestało być już problemem, ponieważ działalność można zarejestrować przez Internet. Pozostaje jednak kwestia reklamy. Na konkurencyjnym rynku naprawdę niełatwo jest się wyróżnić, a dobre produkty coraz rzadziej bronią się same. Pierwszym krokiem w budowaniu wizerunku jest przygotowanie nazwy dla firmy.

Naming – co to jest?

Zastanawiasz się, co to jest naming? W sporym uproszczeniu można powiedzieć, że to po prostu wybranie „imienia” dla Twojej firmy. Chwytliwa nazwa może być połową sukcesu. Jeżeli zdecydujesz się na jej samodzielne wymyślenie, musisz poświęcić naprawdę dużo czasu. Klient Twoją działalność będzie rozpoznawał właśnie po jej nazwie, dlatego opłaca się zadbać, aby była łatwa do zapamiętania, a jednocześnie unikalna i intrygująca.

Nie warto wybierać przypadkowych słów, ponieważ późniejsza zmiana sprawi, że proces budowania wizerunku i rozpoznawalności trzeba będzie budować od początku. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto zainteresować się procesem namingu. Chodzi tutaj o profesjonalne podejście do nadania nazwy firmie. Od pomysłowości (w dużym stopniu) będzie zależeć dobra pozycja Twojej firmy w świecie biznesu.

Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy?

Zastanawiasz się, jak stworzyć oryginalną nazwę dla firmy? Jest to cały proces, nad którym pracują eksperci w swojej branży. Namingiem zajmują się doświadczeni marketingowcy z agencji brandingowych.

Pracownik, nazywany również pomysłodawcą-redaktorem, zanim przedstawi projekt nazwy, jest zobowiązany do konsultacji z Klientem. Ten określi kluczowe założenia, ułatwiające opracowanie planowanej nazwy. Następnym etapem prac jest kreatywność copywritera i dopasowywanie pomysłów do przedsięwzięcia.

W tym samym czasie, szkice nazwy sprawdzane są pod kątem indywidualności w urzędach patentowych. Jest to bardzo ważna czynność, polegająca na weryfikacji, czy zarys nazwy lub jej ostateczna wersja nie kolidują z już wcześniej zarezerwowaną i zatwierdzoną. Weryfikacja jest prowadzona również pod kątem domen z końcówkami .pl, a także .com., co pozwala uniknąć zajętej domeny z wybraną nazwą.

Czym powinna wyróżniać się dobra nazwa?

Profesjonalny naming skrywa kilka ukrytych reguł, które ułatwią pracę nad tworzeniem nowej nazwy. Wymyślając odpowiednią nazwę dla nowej firmy, warto pamiętać, że nie powinna ona być zbyt długa ani skomplikowana. Ważne, aby nie była trudna do zapamiętania przez potencjalnych Klientów. Długa nazwa bywa pomijana przez użytkowników wyszukiwarek. W Google nazwa składająca się z wielu słów często nie ukazuje się w całości. Najczęściej są to tylko 2-3 wyrazy, które mogą występować również w nazwie zupełnie innej firmy. Fraza łatwa do wymówienia szybciej zostanie zapamiętania. Może być także pomocna dla obcokrajowca.

Nazwa firmy może być zlepkiem sylab, pierwszych liter kilkuczłonowego określenia jej działalności lub też zupełnie niezwiązana z działalnością (powiązana np. z nazwiskiem założyciela). Innym pomysłem jest wybranie słowa lub zwrotu, które będą kojarzone z konsekwencją działalności firmy, czyli jej produktem końcowym. Tutaj nieco humorystyczny przykład: „Ale jaja!” – jest to nazwa firmy zajmującej się hodowlą strusi.

Logiczność, poprawność i chwytliwość

Wymyślona nazwa powinna być poprawna pod względem logicznym i prawnym, co gwarantuje jej unikalność na danym terenie. Z tego powodu stworzenie ciekawej nazwy może być niełatwe, jeżeli firma prowadzi działalność podobną do okolicznych przedsiębiorstw. Warto przygotować kilka propozycji i przetestować ich chwytliwość wśród przyszłych pracowników, znajomych czy najbliższych. Taki zabieg pozwoli wybrać nazwę najbardziej zapadającą w pamięć, a tym samym absolutnie oryginalną.

Naming – ile kosztuje?

Samodzielne stworzenie interesującej nazwy dla firmy jest dużym wyzwaniem. Często najbardziej oczywiste pomysły są już zajęte. Nawet jeżeli ich właściciele nie opatentowali nazw, niewielu przedsiębiorców chce być mylonym na rynku lokalnym czy w Internecie z kimś zupełnie innym. Z tego powodu opracowanie namingu najczęściej zlecane jest profesjonalnym agencjom. 

Jest to złożony proces, który wymaga poznania specyfiki konkretnej działalności oraz bezpośredniej konkurencji. Kolejnym krokiem jest analiza trendów nazewniczych występujących w branży. Dopiero na podstawie zdobytych informacji, copywriter może przystąpić do tworzenia listy konkretnych propozycji.

Sama praca koncepcyjna wymaga dużej dawki kreatywności i doskonale rozwiniętego warsztatu językowego. Nazwa będzie służyć firmie bardzo długo, dlatego jej opracowanie jest czasochłonne i nie może zostać wykonane pośpiesznie.

W wycenie najczęściej bierze się pod uwagę specyfikę danego projektu (jego złożoność), zasięg nazwy (powinna posiadać ona wolną domenę z końcówką .pl lub .com) oraz liczbę przedstawionych propozycji. Cennik namingu najczęściej jest więc elastyczny. Przy prostszym projekcie może być to 1000 zł, a przy bardziej złożonym 2000 zł lub więcej.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również