7 min czytania
Chcesz publikować wartościowe treści i budować wokół swojej marki społeczność, która nie tylko chętnie skorzysta z usług lub zamówi produkty, ale także będzie je polecać swoim znajomym?
Social media marketing stał się jedną z najprężniej rozwijających się form reklamy, która pozwala szybko, niedrogo i skutecznie zdobywać szerokie zasięgi wśród ogromnej rzeszy odbiorców. Brakuje Ci pomysłów na ciekawy content? Poznaj nasze inspiracje i dowiedz się, jak działać w social media, by Twoja firma naprawdę wiele zyskała!
Jak prowadzić media społecznościowe?
Stworzyłeś firmowy profil na Facebooku czy Instagramie, ale tak naprawdę niewiele się na nim dzieje? Jak prowadzić media społecznościowe, by zainteresować odbiorców? Przede wszystkim ustal, do kogo tak naprawdę chcesz trafić. Tylko wtedy będziesz mógł przystąpić do przygotowywania i udostępniania odpowiednich przekazów. Ceniona jest wartościowa treść, ale dla różnych grup demograficznych będzie to oznaczać coś innego. Zupełnie inaczej trafisz do młodzieży niż do mam małych dzieci, ogrodników-amatorów czy osób, które mogą skorzystać z oferty biura rachunkowego. Zastanów się więc, do kogo tak naprawdę kierujesz ofertę swojej firmy. Dopiero na tej podstawie stwórz personę marketingową (określ konkretnie swojego potencjalnego Klienta – np. „pani Basia, lat 55, mieszkanka domu jednorodzinnego, kochająca uprawę ogródka i mogąca być zainteresowana zakupem nowej odmiany róż”). Dopiero teraz możesz przyjąć odpowiedni sposób komunikacji i rozpocząć przygotowywanie treści.
Kolejnym krokiem powinno być sporządzenie listy publikacji. Przygotuj content plan, w który określisz rodzaje postów oraz harmonogram ich publikacji.
Prowadzenie social media - jaką formę wybrać?
Prowadząc social media, nie musisz skupiać się tylko na jednej formie contentu. Możesz swój przekaz zróznicować. Oto nasze pomysły, które warto wykorzystać:
- infografiki – doskonale sprawdzą się, gdy chcesz przekazać większą ilość informacji, ale w atrakcyjnej formie wizualnej (możesz je przygotować w Canvie, Picktochart czy Infogram),
- video – obecnie to właśnie nagrania video szturmem zdobywają social media. Kojarzysz je jedynie z YouTube? Z powodzeniem sprawdzą się także na firmowym Facebooku czy InstraStories,
- case study – w ten sposób możesz przekazać lekcje, wartościowe informacje o sposobach wykorzystania oferowanych przez Ciebie produktów czy doświadczenia związane z prowadzeniem biznesu,
- recenzje i poradniki – sprawdź aktualne trendy, dowiedz się, czego ludzie najczęściej szukają w Internecie i dostarcz im praktyczną wiedzę w atrakcyjnej formie,
- zestawienia i przeglądy – doskonale sprawdzają się do promocji sklepów internetowych. Możesz porównywać różne produkty lub usługi, analizować ich zalety, tworzyć zestawienia na konkretne okazje (np. „10 modnych sukienek na wesele”).
Jak zainteresować odbiorców prowadząc social media?
Pamiętaj, że najlepszy efekt zyskasz, gdy będziesz łączyć różne formy przekazów. Treści możesz przeplatać grafikami, praktyczne poradniki analizami czy krótkimi raportami, a porównania i recenzje czasami wzbogać o materiał video. Publikuj wyłącznie content, który mają szansę zainteresować Twoich odbiorców. Niewiele osób ma czas analizować treści, które poleca im Twitter czy Facebook, dlatego podsuwaj swoim odbiorcom atrakcyjne przekazy związane z Twoją branżą.
Zastanawiasz się, jak działać w social media, by skutecznie budować społeczność? Publikuj treści, którymi zaangażujesz odbiorców. Staraj się zawsze zadawać pytania publiczności, pokazywać swoją pracę od kulis, inspirować i motywować (np. za pomocą cytatów).
11 pomysłów na content w social media – poznaj naszą listę!
- Promuj swoją ofertę – jest to podstawowy pomysł na content w social mediach, ale pamiętaj, aby wybrać spójną linię komunikacji. Możesz także podpowiadać, jak wykorzystać oferowane produkty na co dzień (np. jak zestawiać buty z sukienkami czy stworzyć modny makijaż za pomocą oferowanych kosmetyków).
- Pokazuj firmę od środka – content prezentujący kulisy pracy firm cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Pokaż swój zespół w akcji, ukaż siedzibę przedsiębiorstwa. Możesz zrobić relację z dostawy produktów, wykonywania ostatniego zlecenia czy przerwy, którą zespół spędza na grze w bilard. W ten sposób zwiększysz swoją autentyczność.
- Przygotuj oferty specjalne – raz na jakiś czas przygotuj promocję, opublikuj posta i zaproponuj np. kod na zakupy w sklepie internetowym w zamian za ciekawy komentarz.
- Promuj wpisy z firmowego bloga – wiele osób może nie odwiedzać na bieżąco Twojej firmowej strony. Zachęć ich do tego i udostępnij informację o nowym wpisie na blogu wraz z ciekawą zajawką przekonującą do kliknięcia. W ten sposób nie tylko wzbogacisz swój content plan w social mediach, ale i zwiększysz ruch na stronie.
- Zamieść krótką ankietę – nie chcesz, aby Twoja komunikacja była jednostronna? Pozwól swoim odbiorcom przemówić! Możesz stworzyć krótką ankietę, która pozwoli Ci poznać ich zainteresowania, potrzeby i preferencje, rozbudować ofertę czy ulepszyć produkty. Jest to dobry sposób nie tylko na budowanie relacji, ale i zwiększenie sprzedaży.
- Postaw na RTM (Real Time Marketing) – social media marketing nie powinien ograniczać się jedynie do reklamy Twojej oferty. Śledź bieżące wydarzenia w kraju oraz na świecie i reaguj na te, o których najczęściej się dyskutuje. Pokaż, że jesteś na bieżąco i interesujesz się tymi samymi sprawami, co Twoi Klienci.
- Zamieszczaj User Generated Content – treści zamieszczane przez użytkowników świetnie sprawdzą się jako elementów firmowych mediów społecznościowych. Możesz umieścić je w formie zdjęć czy video. Śledź, czy gdzieś nie pojawiły się recenzje Twoich produktów lub na branżowym blogu nie została polecona marka. W ten sposób zyskasz content, który naprawdę zwiększy Twoją wiarygodność.
- Case study – studium przypadku cieszy się ogromnym zainteresowaniem odbiorców. Możesz przedstawić historię Klienta, który wybrał Twoje usługi i podkreślić, jakie dzięki nim zyskał korzyści. Poproś o opinię i wpleć ją w swój content.
- Dostarczaj nowinki branżowe – dobry content plan powinien uwzględniać materiały zewnętrzne. Udostępniaj linki do najciekawszych branżowych artykułów. Przygotuj świeże porcje aktualności, które pomogą Ci podkreślić swój wizerunek jako eksperta. Dodaj do nich swój własny komentarz. W ten sposób Twój firmowy profil (w oczach użytkowników) może stać się źródłem wartościowej i sprawdzonej wiedzy.
- Dostarczaj content ułatwiający codzienność – możesz wzbogacać swój content o planery, kalendarze, chacklisty, szablony, kalkulatory i inne tzw. infoprodukty.
- Baw odbiorców – czasami możesz wstawić śmieszne gify czy memy, aby Twój firmowy profil nie był skupiony wyłącznie na branży, w której działasz i na sprawach zawodowych. W ten sposób pokażesz bardziej „ludzką” twarz swojego biznesu. W końcu nie samą pracą ludzie żyją. Zwłaszcza w social mediach.
Nie masz pomysłów lub czasu samodzielnie przygotowywać ciekawego contentu na social media? Zapraszamy do kontaktu – nasz zespół przygotuje posty dopasowane do profilu Twojej marki, jej sposobu komunikacji oraz indywidualnych oczekiwań.
Czytaj także: Content Creator - kto to jest i jakie obowiązki pełni?
Czytaj także: Jak zostać copywriterem?