Umów rozmowę

Czym jest e-mail marketing i od czego zacząć? Jak go stosować?

Każda nowopowstała bądź zmieniająca działalność firma powinna zostać wypromowana celem zbudowania zaufania u potencjalnych kontrahentów i pozyskania nowych klientów. Marketing to ważny element promocji – ułatwiający wzbudzenie zainteresowania firmą wśród społeczeństwa. Kampanie można przeprowadzić na wiele sposobów. Jedną z form popularnych już od wielu lat jest e-mail marketing. Są to maile reklamowe pojawiające się w skrzynkach pocztowych odbiorców. E-mail marketing może stać się bardzo przekonującą formą promocji danej firmy. Czym on dokładnie jest i jak zacząć taką kampanię? Poznaj sprawdzone sposoby, które podpowiedzą Ci, jak stosować E-mail marketing w praktyce.

Co to jest e-mail marketing?

E-mail marketing to kampanie reklamowe polegające na budowaniu świadomości marki i promowaniu produktów lub usług za pośrednictwem wiadomości wysyłanych na adresy e-mail odbiorców. Jest to jeden z tradycyjnych kanałów reklamowych pozwalający nie tylko zdobywać nowych zainteresowanych, ale także podtrzymywać relacje z dotychczasowymi klientami oraz utrzymywać zainteresowanie daną marką. E-mail marketing pozwala personalizować przekazy, tworzyć określone grupy docelowe i wysyłać komunikaty dopasowane do oczekiwań, potrzeb czy zainteresowań wąskich grup odbiorców.

Jak może wyglądać e-mail marketing?

Skrzynki pocztowe są nośnikami informacji, dlatego umieszczenie w treści maila bądź w jego stopce oferty firmy może być okazją do pozyskania nowego kontrahenta. Spersonalizowana wiadomość, zawierająca wszystkie potrzebne informacje na temat działalności firmy, jej potencjalnych zysków czy długofalowego rozwoju może zainteresować nowego klienta lub utwierdzić dotychczasowego w przekonaniu, że jego wybór był strzałem w dziesiątkę.

Podstawowym elementem e-maila marketingowego jest przygotowanie reklamy odpowiadającej profilowi działalności firmy. Stworzenie estetycznych, rzetelnych i dobrze czytelnych treści, umieszczenie atrakcyjnej grafiki oraz jasnego i rzetelnego przekazu jest najkrótszą drogą do popularyzacji danej firmy czy pozyskania zaufania odbiorców. Umieszczenie w treści wiadomości nieestetycznego baneru, niedbałej grafiki czy dwuznacznych informacji może być przyczyną wyrzucenia reklamy do kosza bez zagłębiania się w jej istotną treść, dlatego warto bardzo starannie przygotowywać każdą wiadomość i dopasowywać ją do potrzeb konkretnych odbiorców oraz ich zainteresowań.

Rodzaje e-mail marketingu

Do najbardziej powszechnych rodzajów e-mail marketingu należy newsletter. Zapisanie się do newslettera jest wstępem do budowy relacji pomiędzy klientem a firmą, co jest jednoznaczne z kredytem zaufania. Dobrym posunięciem tej formy e-mail marketingu jest przesyłanie pozyskanym odbiorcom informacji o promocjach, nowościach i ewentualnych rabatach.

Kolejny rodzaj e-mail marketingu to wysyłka katalogów firmy. Umieszczone w katalogach zdjęcia produktów i ich aktualne ceny przyciągną uwagę odbiorców. Należy pamiętać, że katalogi sprzedażowe powinny być przejrzyste, czytelne i muszą zawierać bardzo rzetelne informacje na temat danych produktów. Niezgodność z opisem najczęściej skutkuje odesłanie zakupionego produktu, rezygnacją z newslettera oraz wstawieniem nieprzychylnej opinii w profilach społecznościowych danej marki czy serwisach opiniotwórczych.

Autorespondery są wiadomościami, a zarazem rodzajem e-mail marketing. Aktywują się one w momencie otwarcia poczty. Włączony autoresponder pozwala na wysłanie odpowiedzi pomimo nieobecności odbiorcy. Takie działanie umożliwia ponowny kontakt obydwu stron.

Dlaczego warto stosować e-mail marketing?

Elektroniczne skrzynki pocztowe zdominowały przekaz informacji zarówno od osób fizycznych, jak i firm. Cieszą się one ogromną popularnością wśród użytkowników, którzy przedkładają pocztę elektroniczną nad tradycyjną. Co więcej, z poczty elektronicznej korzysta dwukrotnie więcej osób niż z popularnych portali społecznościowych, a to oznacza, że każdy z użytkowników może stać się potencjalnym klientem firmy w bliskiej przyszłości. Dla sklepów internetowych i firm usługowych dużym plusem budowania własnej listy newslettera jest uniezależnienie działalności od zewnętrznych mediów społecznościowych. E-mail marketing doskonale uzupełnia kampanie na FB czy Instagramie, ponieważ właściciel uzyskuje swoją własną przestrzeń do komunikowania się z odbiorcami. W żaden sposób nie jest zależny od zmian algorytmów portali społecznościowych, ich nowej polityki dotyczącej reklam czy ewentualnych awarii stron.

Zdecydowanym plusem jest fakt, że stosując e-mail marketing, trafimy bezpośrednio do wybranego przez nas odbiorcy, gdyż jego adres mailowy już znajduje się na liście kontaktowej. Listę można stworzyć w prosty sposób. Wystarczy zaproponować rejestrację do newslettera lub zachęcić klientów na stronie internetowej firmy do wyrażenia zgody na udział w promocjach. Za zapisanie do newslettera można przewidzieć drobne profity. Częstą praktyką jest podarowanie darmowego e-booka z poradami. Sklepy internetowe dają drobne zniżki na zakupy (np. 5%) czy możliwość bezpłatnej dostawy zamówienia. W takich sytuacjach wymagane jest wpisanie własnego adresu mailowego, który trafia na listę kontaktową danej firmy. Uzyskane dane w przyszłości posłużą firmie do rozpowszechniania reklam prezentujących jej działanie w postaci spersonalizowanych wiadomości dostosowanych do potrzeb danego klienta.

Przypomnienie o niesfinalizowanej transakcji

Przy działalności e-commerce należy zwrócić uwagę na ruch na stronie naszej firmy. Porzucanie koszyków, przerywanie transakcji czy nawet ich anulowanie jest sygnałem, że klient nie do końca jest zadowolony z oferowanych produktów. Z tego typu problemem spotyka się wielu przedsiębiorców – zarówno takich, którzy umożliwiają dostęp do strony firmy bez rejestracji, jak i z rejestracją.

Jeśli klient zarejestrował się w danym sklepie, umieścił wybrane z dostępnej listy pozycje w koszyku, a następnie zrezygnował z zakupów porzucając koszyk, dużo łatwiej będzie go zlokalizować. Tu może wkroczyć e-mailing marketing, w którym będzie umieszczone przypomnienie o niesfinalizowanej transakcji. Dodatkowo warto zamieścić informację, że jeśli klient wróci do zakupów zostanie mu zaoferowany rabat, voucher lub zniżka na wybrany towar z wcześniej umieszczonych produktów w koszyku. Jest to doskonały i bardzo skuteczny fortel, który zachęca klientów do kontynuowania zakupów.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również