Umów rozmowę

Dlaczego nie powinno się kopiować opisów producenta?

Zakładasz właśnie sklep internetowy i chcesz wypełnić go treścią? A może już od jakiegoś czasu sprzedajesz w sieci, ale nie masz opisów do poszczególnych produktów?

Pisanie tekstów na strony internetowe jest czasochłonne. Przy dużym asortymencie może wiązać się także z naprawdę pokaźnymi kosztami za unikalny copywriting SEO. To sprawia, że dla wielu właścicieli kuszące może być skopiowanie treści od producenta. Czy jednak to dobre rozwiązanie? Przeczytaj i dowiedz się, dlaczego nie warto tego robić.

Opisy od producenta a prawa autorskie

Unikalność opisów produktów wiąże się z ochroną praw autorskich. Tego typu teksty pisane są na zlecenie konkretnej firmy produkującej dany produkt. Kopiowanie lub rozpowszechnianie umieszczonego tekstu bez wiedzy autora lub właściciela opisu jest prawnie wzbronione. Warto pamiętać, że pisanie tekstów na stronę i efekty takiej pracy stanowią własność intelektualną. Jest ona objęta przepisami Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 roku.  Aby móc wykorzystać cały istniejący już opis na własne potrzeby, należy uzyskać zgodę jego właściciela. Pozwolenie na skopiowanie tekstu nie zawsze jest łatwo otrzymać – każdy producent strzeże swojej własności i nie lubi dzielić się nią z innymi sprzedawcami. Oskarżenia o plagiat mogą skutkować nie tylko utratą opinii marki, ale także pozwami sądowymi.

Czytając takie same opisy na różnych platformach sprzedażowych nie jesteśmy pewni, która firma jest producentem, a która jest tylko dystrybutorem danego produktu. Po drugie – sam fakt skopiowania już napisanego tekstu jest czynem nielegalnym. Tym bardziej, jeżeli na oryginalnej stronie zostanie zamieszczona klauzula o zakazie kopiowania treści. Jeżeli nawet nie ma takiej informacji, to i tak nie można skorzystać z opisu bez pozwolenia właściciela.

Oczywiście ten aspekt sprawy nie dotyczy całego tekstu. Część opisująca właściwości techniczne produktu, jego funkcjonalność oraz dostępne kolory mogą być kopiowane, ponieważ są niezmienne. Zakaz kopiowania opisów dotyczy wyłącznie treści dodatkowych, których unikalność i oryginalność może wpłynąć na podniesienie sprzedaży oraz pozycjonowanie zaprezentowanego produktu.

Unikalne opisy wspierają pozycjonowanie

Handel elektroniczny to coraz popularniejsza forma robienia zakupów zarówno spożywczych, jak i przemysłowych. Zdecydowanie częściej zamawiamy jedzenie do domu, kupujemy potrzebny sprzęt elektroniczny przez Internet, a nawet załatwiamy sprawy urzędowe również w tej formie. Zakupy online robi już ponad 80% Polaków. To daje ogromne możliwości dla branży e-commerce. Jednocześnie konkurencja, z roku na rok, jest większa, dlatego trudno wybić się z nową marką.

Warto zainwestować w pozycjonowanie strony. Opisy skopiowane od producenta stanowią duplicate content, który jest negatywnie traktowany przez algorytmy Google. Sklep, który nie inwestuje w pisanie tekstów dla swoich produktów, nie ma szans na widoczność. Taka domena może znaleźć się w drugiej czy trzeciej dziesiątce na wybrane frazy. Taka pozycja nie przełoży się na zwiększenie ruchu i przyciągnięcie potencjalnych Klientów. Unikalność i oryginalność opisów produktów ma więc ogromne znaczenie strategiczne dla każdego biznesu e-commerce.

Dlaczego warto zainwestować w unikalne opisy?

Odnalezienie interesującego nas produktu może być łatwiejsze lub trudniejsze. Wszystko zależy od pozycji szukanego przedmiotu w wyszukiwarce. Teksty powinny mieć unikatowe cechy, co z kolei zostanie zauważone przez wyszukiwarki i wyświetlone jako jedne z najbardziej pasujących do określonego algorytmu. Wysoka pozycja szukanego przedmiotu ma również wpływ na większe zainteresowanie potencjalnych kupujących.

Chociaż kopiowanie opisów umieszczonych pod produktami na stronie producenta czy sklepu firmowego jest wygodne, to jednak takie działanie jest szkodliwe zarówno dla autora opisu, jak i plagiatora. Kopiowanie nie wnosi żadnych nowych informacji. Może być przyczyną spadku zainteresowania danym produktem, ze względu na powtarzalność tekstu w wielu ofertach.

Gotowe opisy produktów od producenta odbierają również szansę na przekonanie użytkowników do zakupu. Pisanie tekstów na stronę językiem korzyści wzbudza zainteresowanie, intryguje i może wywołać potrzebę zakupu. Nie warto rezygnować z tej formy reklamy. Duże sklepy z rozbudowanym asortymentem mogą zamawiać opisy partiami – najpierw dla najlepiej sprzedającego się towaru oraz produktów, na które są największe marże.

Umów bezpłatną konsultację

Skontaktuj się z nami i zacznij tworzyć treści, które przyciągają

+48 507 654 960 Umów rozmowę

Każda marka ma swojego bohatera. Czy jesteś gotów odkryć go z nami? Skontaktuj się!

Kontakt • Napisz lub zadzwoń •

Przeczytaj również