Dlaczego duplicate content szkodzi stronie www?

lip 19, 2022 | Blog | 0 komentarzy

Jednym z problemów, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie jest duplicate content, czyli duplikacja treści. Dowiedz się, na czym ona polega, kiedy najczęściej się pojawia i dlaczego może zaszkodzić Twojej stronie. Rozwiąż problem i zadbaj, aby copywriting online i pisanie tekstów na strony internetowe rzeczywiście przyczyniało się do podnoszenia widoczności Twojej strony i jej wyższej pozycji w Google na wybrane słowa kluczowe.

Duplicate content – co to jest?

Duplicate content to powielanie tej samym treści w obrębie jednej strony lub na różnych witrynach. Duplikację treści dzieli się na:

  • zewnętrzną – takie same teksty pojawiają się w wielu serwisach. Problem ten bardzo często dotyczy branży e-commerce, ponieważ sklepy z rozbudowanym asortymentem mogą zamieszczać opisy pochodzące od producenta w miejsce indywidualnie przygotowanych treści,
  • wewnętrzne – jest to powielanie treści w obrębie jednej domeny.

Jako duplicate content rozumiane są nie tylko całe bloki takiego samego tekstu – np. skopiowany opis produktu lub kategorii czy poradnik blogowy. Warto pamiętać, że pisanie unikalnych tekstów na stronę (zakładki z ofertą, opis firmy, opisy produktów) bądź na bloga nie zawsze niestety sprawi, że problem z duplicate content całkowicie zniknie. Pod pojęciem duplikacji treści rozumie się bowiem nie tylko celowe kopiowanie czyichś tekstów. Bardzo ważne jest pisanie tekstów na blogi i strony, które będą unikalne. Przy popularnych zagadnieniach zawsze warto sprawdzić gotowy artykuł za pomocą programu antyplagiatowego, który wskaże ewentualne powtórzenia.

W SEO istotna jest jednak również odpowiednia optymalizacja techniczna. Nieprawidłowo podjęte kroki mogą prowadzić np. do generowania różnych adresów URL dla wariantów kolorystycznych ubrań. Opis wtedy pozostaje ten sam, dlatego roboty wyszukiwarki potraktują taką treść jako duplicate content. Pod różnymi adresami URL może działać także m.in. strona z danymi kontaktowymi – dla użytkowników nie ma to większego znaczenia, ale z punktu widzenia pozycjonowania już tak.

Jak duplicate content szkodzi pozycjonowaniu?

Duplikacja treści jest bardzo ważnym czynnikiem dla pozycjonowania strony. Może ona bowiem negatywnie wpłynąć na widoczność witryny w Google. Ta sama treść, powielona pod wieloma różnymi adresami URL, wprowadza w błąd roboty wyszukiwarki. Google nie wie wtedy, którą stronę pokazać wysoko w wynikach wyszukiwania organicznego.

Efektem jest wyświetlenie wszystkich stron, ale na niskich pozycjach. Z winy duplicate content Twoja strona może więc spaść z pierwszej dziesiątki nawet na drugą czy trzecią stronę. Niewiele osób zagląda dalej niż na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, co skutkuje brakiem ruchu z organicznych wyszukiwań Google. Czasami automatycznie może zostać wybrana jedna z wersji, która trafi na wyższą pozycję. Zduplikowane strony zostaną zignorowane i nie będą miały żadnej mocy. Konsekwencją duplikowania treści jest słabsza widoczność i znaczny spadek ruchu.

Jakie treści najczęściej są duplikowane?

Nowoczesny copywriting SEO polega na pisaniu unikalnych treści, które z jednej strony zawierają słowa kluczowe wybrane pod pozycjonowanie, a z drugiej są wartościowe dla użytkownika i rzeczywiście dają odpowiedzi na zadawane przez niego pytania (wpisywane w pasek wyszukiwarki). Czasami problem występuje w związku z kopiowaniem całości lub części treści (np. ze strony producenta), w innym przypadku z powtarzania całych wyrażeń i zdań zaczerpniętych z innych stron. Podłożem bywają również błędy w technicznej optymalizacji strony.

Najczęściej problem duplicate content występuje w przypadku:

  • opisów produktów,
  • opisów kategorii,
  • treści na stronie wyświetlanych pod różnymi adresami,
  • braku standaryzacji,
  • zaindeksowaniu strony deweloperskiej,
  • wdrożeń językowych.

W przypadku opisów kategorii dla e-commerce duplikat treści bardzo często powstaje w skutek powielenia tego samego tekstu przy stronicowaniu, filtrowaniu lub sortowaniu kategorii. Dla użytkowników sklepu jest to wygodne, ponieważ ułatwia wybór produktu. Dla Google oznacza duplicate content, który wpływa na słabszą widoczność strony.

Problem może pojawiać się przy opisach produktów w sklepach, które posiadają szeroki asortyment. Bardzo często dotyczy to branży odzieżowej, obuwniczej i kosmetycznej (np. szminki, lakiery do paznokci), gdzie poszczególne produkty różnią się jedynie kolorem czy inną pojedynczą cechą. Warto wtedy przeredagować opisy, aby w 100% nie były identyczne.

Gdy identyczny blok tekstu pojawia się na różnych podstronach, należy pozostawić go na jednej, a z innych usunąć (np. usunąć wiele takich samych opisów strony w stopce).

W przypadku strony głównej na pozycjonowanie często wpływa nie samo skopiowanie treści z innego serwisu. Nawet, gdy zadbasz o pisanie unikalnego tekstu, domena może wyświetlić się pod różnymi adresami (/pl, /index.php, /index.html). Wtedy warto wprowadzić przekierowanie 301 i poprawić błędne przekierowania na prawidłowe adresy URL.

Chcesz uniknąć duplicate content? Interesuje Cię rzetelny copywriting online? W ESCREO przygotujemy dla Ciebie teksty sprzedażowe, opisy produktów i kategorii, artykuły blogowe, sponsorowane i eksperckie oraz wiele innych unikalnych treści. Sprawdź i zaufaj wieloletniemu doświadczeniu, które nasz zespół posiada w SEO copywritingu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.